fredag den 6. maj 2016

Cheesecake med rugbrødsbund

Åhhh, hvor er der dog skønt vejr i disse dage. Vi nyder det i stor stil herhjemme. Dørene står åben, Micki er i snor - noget han elsker - og drengene render ind og ud. De skal helst følge med i alt hvad der sker og holde øje med hvem, der går forbi deres hus og have.

I går tog vi en velfortjent slapper. Dagen forinden havde vi været i gang med en masse småprojekter rund om i huset. Jeg gjorde vores terrasse sommerklar - den blev fejet, fjernet mos og ukrudt, kapilærkasserne blev stillet frem, så de er klar til tomaterne og alle potter, og planter blev stillet på deres pladser.

Selvom det skulle være en afslapningsdag, så er jeg ikke særlig god til "bare" at sidde stille og ikke foretage mig noget. Derfor er jeg heller aldrig ved stranden, min tålmodighed rækker simpelthen ikke til det. 
Så mens Manden nød solen og drengene tøffede rundt, så hev jeg alle tomatplanter og krydderurter frem, så kunne de da blive pottet om :-P

Det var så hyggeligt og jeg slapper virkelig af,
 når jeg nusser med mine planter.






Cheesecake med rugbrødsbund.
6 port.
BUND:
50 g. Mandler
200 g. Mørkt rugbrød
25 g. Smør, til stegning
1 nip Salt
30 g. Sukker
1 st. Vanille
50 g. Smør

CREME:
3 bl. Husblas
200 g. Flødeost (IKKE LIGHT)
50 g. Flormelis
1 st. Vanille
¾ dl Lime saft (ca. 3 stk.)
2 dl. Piskefløde

SAUCE:
200 g. Mango – renset vægt
2 spsk. Vand
1 tsk. Sukker

Start med bunden:
Rugbrødet blendes helt fint. Mandlerne ristes gyldne på en varm pande uden fedtstof, afkøles og hakkes groft.
Smørret til stegning smeltes på panden og rugbrødet ristes gyldent heri. Lad det afkøle let.

Vanillestangen halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i sukkeret for at skille kornene af.

Smørret smeltes og blandes sammen med vanillesukker, salt, mandler og rugbrød. Det fordeles i 6 styks portionsglas. De stilles på køl så bundes kan stivne.

Imens laves cremen:
Husblasen lægges i blød i koldt vand i ca. 10 minutter.

Vanillestangen halveres og flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i en smule af flormelissen for at skille dem ad.

Herefter røres flødeost, flormelis, vanillesukker og limesaft sammen til en ensartede masse.
I en anden skål piskes fløden til en blød skum.

Så er du klar til at fiske husblassen op af vandet, med det vand der hænger ved – altså det skal IKKE vrides :-) Det kommes i en gryde og smeltes ved svag varme under omrøring, til det bobler i bunden.

Herefter tages gryden af varmen og lidt af ostemassen kommes i husblassen, under omrøring, for at udligne temperaturforskellene. Herefter hældes husblassen i osteblandingen under konstant omrøring. Og tilslut vendes flødeskummet i ostecremen og massen hældes over bunden. Jeg synes det var nemmet at komme cremen i en sprøjtepose og derved fordele den i glassene.

Formen stilles i køleskabet en times tid eller til cremen har sat sig.

Til saucen:
Mango koges op sammen med vandet. Lad det småsimre til mangoen er mør. Herefter blendes det til en glat pure, som smages til med sukker og måske et strejf citron- eller limesaft. Saucen afkøles inden den fordeles over cremen.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar