fredag den 10. juni 2016

Bønnesalat med feta

I min verden er grønne bønner noget af de bedste grønsager du kan servere for mig - jeg synes de smager fantastisk. Derfor var der heller ingen tvivl, da jeg faldt over en pakke af de friske i vores lokale supermarked den anden dag, de måtte simpelthen med hjem. 

Disse skulle bruges som salat-tilbehør til en grillet bøf, men de kan anvendes på ALVERDENS MÅDER, bare de bliver tilberedt først - vidste du at du ikke må spise dem rå, at de altid skal forarbejdes ??

Grønne bønner indeholder nemlig giftstoffet lektin. Dette gør at hvis du spiser dem i rå tilstand, KAN du væres så uheldig at få kvalme, opkast, ondt i maven og/eller diarré. 

Det er også lektin som er i tørrede bønner. At nogle af dem skal iblødsættes inden kogning, er fordi de indeholder et højere indhold af lektin. Du kan læser mere HER.


Bønnesalat med feta.
2 – 3 per.
200 g. Bønner
50 g. Rødløg
150 g. Cherry tomater
75 g. Feta
50 g. Oliven, sorte

DRESSING:
2 spsk. Olie
2 spsk. Mørk balsamico
½ tsk. Sukker
Salt
Peber

Bønnerne nippes – altså begge ender fjernes. De i godt saltet vand til de lige netop er møre. Det tager ca. 5 – 7 minutter – smag dig frem. Herefter afkøles de i isvand.

Bønnerne afdryppes godt, evt. kan de tørres i et rent viskestykke. De deles i mundrette stykker – jeg delte mine i to.

Løget pilles, deles i halve og skæres i tynde skiver. Tomater deles i halve eller kvarte, alt efter hvor store de er. Oliven deles i halve. Fetaen skærs i tern.

Grønsager og ost kommes i en skål. I en anden skål piskes alle ingredienserne til dressingen sammen. Den hæles over grønsagerne og salaten smages til med salt og peber. Den må gerne så en times tid inden servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar