torsdag den 9. juni 2016

Hov, jeg skal da vist gi' kage

For igår fyldte bloggen 3 år. Hip hip hurrrraaaa og tak for at du læser med. Uden dig - ingen blog <3

Og jeg havde selvfølgelig glemt alt om bloggens fødselsdag (indsæt selv en rødme smiley :-P ) Men så er det godt at min søde medmadblogger Lene, der har SPISESTUEN, har oprettet sin blog selv samme dag og hun huskede mig på det. Tænk sig at der allerede er gået 3 år - wow hvor tiden dog flyver. 

Til kagen har jeg IGEN været forbi min fryser for at tømme ud i den for bær og frugter. Disse æbler var både skrællet, skåret i små både og vaccumeret. Så det var bare at tage dem op og lade dem tø. Inden brug, sigtende jeg lige den overskydende væske fra.

Som du kan se i ingredienslisten, har jeg vendt æblestykkerne i Maizena sammen med krydderierne. Det gør at den væske der trækker ud under bagning (specielt ved frugt og bær der har været frosset) får en tykkere konsistens og ikke bare bliver noget tyndt pjask, der ligger i bunden af fadet. 

Det kan du med fordel gøre ved andre crumblekager, hvor du bruger frugter og bær fra frost.


Æblecrumble med kanel & kokos.
Ca. 8 port.
1 kg. Æbler
3 spsk. Kanel, stødt
3 spsk. Farin
2 spsk. Maizena
100 g. Mandler

CRUMBLE:
150 g. Smør
100 g. Hvedemel
25 g. Kokosmel
50 g. Havregryn
4 spsk. Farin

Æblerne skrælles og kernehusene fjernes. De skæres i mundrette stykker og kommes i en skål, hvor de vendes rundt med kanel, farin og Maizena.

De kommes i bunden af et fad. Mandlerne hakkes groft og fordeles ovenpå.

Alle ingredienserne till crumblen blandes sammen og fordeles oven på æblerne.

Bages ved 225o i ca. 20 – 25 minutter til, den er gylden på toppen.

Serveres gerne lun med cremefraiche til.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.femina.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: Cremefraiche eller flødeskum
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar