søndag den 29. maj 2016

Brombærkoldskål

Jeg har fuld gang i at få tømt ud i fryseren for bær fra sidste år, inden den (forhåbentlig) skal fyldes med en masse lækre nye fra i år. 

Derfor ville jeg lave lidt frugtkoldskål og afsted det gik på rov i fryseren. De første bær jeg stødte på var stikkelsbær. Men dem har jeg allerede en anden plan med, så derfor blev det brombærerne som var de næste jeg fandt.

Tænkte mig kun om et øjeblik om det ville fungere. Da jeg var i lære i sin tid, blev der lavet proteinrige koldskåler på mange forskellige slags bær og frugter, dog ikke lige brombærerne.

Hvis du nu ikke er til "klumper" i din koldskål - altså ud over kammerjunkerne måske :-P - så sigter du bare kompotten, inden den sættes på køl.

Brombærkoldskål.
Ca. 1 l.
KOMPOT:
500 g. Brombær, fra frost
100 g. Sukker
2 st. Vanille

YDERLIGERE:
1 l. Kærnemælk

Start med at koge kompotten:
Vanillestængerne halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De moses ud i en smule af sukkeret for at skille dem ad.

Brombærerne må gerne være optøet, men det er ikke en nødvendighed. Så bringes kompotten bare langsomt i kog ved svag varme. 

Bærerne, vanillesukker, de tomme vanillestænger og den resterende mængde sukker kommes i en gryde og det bringes i kog. Lad kompotten småsimre til bærrene brister og lad den koge en smule ind, så det får en dejlig tyk konsistens. 

Smag kompotten til og fjern vanillestængerne, inden du hælder den over i en anden beholder og stiller den i køleskabet.

Og så til koldskål:
Når kompotten er helt kold, piskes kærnemælken i og det smages til. Lad gerne koldskålen stå og trække natten over, det gør noget ved smag, farve og så får det en tykkere konsistens. 


TIPS: 
For en kortere afkølingstid kan du komme kompotten i en beholder med stor overflade.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar