lørdag den 28. maj 2016

Gammeldags rabarberkage


Jeg får simpelthen ikke blogget al det jeg gerne vil, men sådan er det jo indimellem. Nogle gange er det hovedet der ikke magter det og nogle gange er det "bare" IRL-livet" og derved døgnets timer der er for få. Når vi når søndag aften plejer jeg at lægge en plan for ugen i forhold til hvad jeg gerne vil have skrevet, men når sjældent mine planer :-P

I denne uge er det en blanding af både hovedet og IRL-livet der spillede ind. Men netop for at forbedre tilstanden i mit hoved "tvang" Manden mig i torsdags ned til Ismulerne, der hvor jeg også nåede at været på et par ture i efteråret.

Jeg kom med på en tur på halvanden time. Det var skønt og denne gang fik jeg et par positive oplevelser med at galopere. Jeg red på Fluga - en utrolig skøn og virkelig spændende hoppe at ride. Jeg brugte meget ben og sæde, hvilket hun gav virkelig god respons på, en respons jeg ikke har følt på samme måde hos andre heste.

FLUGA

Da vi kom tilbage fra tur, kom et af stedets ejere og spurgte om jeg havde tid og lyst til at hjælpe med at hente et par heste fra sommerfold. 
JA DA, det ville jeg gerne. Så jeg fik denne gang Glanni, ham som jeg havde min allerførste tur på hos dem i efteråret. En fornøjelse at ride ham igen <3

Vi red afsted af små stier inde i skoven, skide sjovt :-D Vi kom frem til den skønneste eng, nærmest lige inde midt i skoven, hvor hestene går på fold. Dorte fik dem fanget og fragtet ud til mig, der stadig sad på Glanni, samtidig med at jeg holdt de øvrige heste. 
Hjemad tog vi landevejen - D på Lækur med to håndheste, en på hver side. Og mig på Glanni, med Fengur (som jeg også har redet) som håndhest. 

Jeg har aldrig prøvet at ride med håndhest før, men de er så velopdragen de heste dernede, så han blev pænt ved min side......ihverfald det meste af turen :-P 
For pludselig var Dorte en lille stykke foran os og Glanni synes de var for langt væk, så han satte i galop og det samme gjorde Fengur. 
Fengur var pludselig et hoved foran os, alt imens jeg tabte bøjlerne. Jeg fik dem stoppet uden at falde af, fik samlet bøjlerne op og afsted det gik igen og vi kom hjem i samlet trop.

Så første ridetur i år blev på ca. 2½ - 3 timer, det var så skønt for mit hoved. Kroppen her dagene efter er træt og øm, men på den gode måde. Og jeg kan mærke at jeg hurtigt kan blive afhængig igen.


Well, nu skal det hele ikke gå op i hest, så jeg har været i haven og trække rabarber. Jeg flyttede mine rabarberplanter i efteråret, så disse 450 gram er nok det eneste jeg får ud af dem i år, men bare det at kunne gå ud i have og hente rabarber af egen høst, det er altså lidt skønt <3



Det er altså ikke altid sjovt at være en nysgerrig mule,
når man har en mor der er madblogger
og skal tage billeder på de underligste steder :-D

Gammeldags rabarberkage.
4 per.
GRØD:
450 g. Rabarber
1 dl. Vand
2 st. Vanille
115 g. Sukker - måske mere
1 spsk. Maizena – til jævning
1 spsk. Vand – til jævning

YDERLIGERE:
100 g. Makroner
2 dl. Piskefløde

Start med grøden:
Rabarberne skylles for jord og skære i stykker på ca. 1 cm.

Vanillestængerne halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De gnides ud i en smule af sukkeret for at skille kornene ad.

Rabarber, vand, vanillekorn, tomme vanillestænger og 2/3 del af sukkeret kommes i en gryde og bringes i kog. Det skal nu småsimre til rabarberne er møre.

Maizena og vand til jævning røres sammen og hældes i blandingen under omrøring. Grøden skal herefter koges igennem 2 – 3 minutter for at fjerne melsmagen. Den smages til med sukker, hældes i en skål – gerne med stor overflade, så afkøles den hurtigere - og sættes på køl.

SAMLING:
Når grøden er helt kold, fordeles den i fire styks portionsglas. Makronerne knuses og drysses over. Fløden piskes til skum som fordeles ovenpå makronerne. 

Lad gerne kage trække et par timer inden servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA - grøden er
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

2 kommentarer:

  1. Kæmpe stort knus til dig og Watson... I har simpelthen lige reddet min dødsyge lørdag aften :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæmpe kram tilbage, er glad for vi kan få dig til at smile :-D

      Håber du er ok, du kan altid sende en mail ved du <3

      Slet