lørdag den 4. juni 2016

Jordbærsyltetøj med hyldeblomst

Jeg var på ridetur (igen) i torsdags - en fantastisk tur :-D 
Der så jeg op til flere steder at hyldeblomsterne så småt er ved at springe ud, så derfor er det tid til at finde denne hengemte opskrift frem. 

Det var en sylt jeg lavede sidste sommer, men så sent at det var af de allersidste hyldeblomster der var at finde. Derfor ville jeg vente til i år med opskriften, for jeg synes det var synd at friste dig, når du så skulle vente et helt år. Sødt af mig ikk' ? 

Ideen fik jeg fra Kantinen, hvor jeg var i praktik. Der lavede vi forskellige marmelader og syltede ting i fine glas, som kunderne kunne købe med hjem. Og denne sylt en af de ting vi lavede. Så god at jeg måtte hjem og lave en portion selv :-D


Jordbærsyltetøj med hyldeblomst.
1 lille glas
400 g. Jordbær
100 g. Sukker
½ st. Vanille
¼ tsk. Rød Melatin
¼ tsk. Sukker - til jævning
Ca. 1 tsk. Hyldeblomster

Vanillestangen flækkes og kornene skrabes ud, de gnides i en lille smule sukker så kornene skilles ad. Hyldeblomsterne pilles af stænglerne.

Jordbærerne kommes i en gryde og sukkeret drysses over. Lad det stå en times tid, så trækkes væsken ud af dem. Vanillesukker og –stang tilsættes og bærerne bringes i kog. Dette småsimre til bærerne er møre. Gryden tages af varmen og bærerne får en omgang med stavblenderen til en glat puré. Husk lige at fjerne den tomme vanillestang inden blendning :-D

Tilbage på varmen med gryden, puréen bringes i kog. Den smages til med sukker og hyldeblomst. Jeg kom ca. 1 tsk. fuld i, men smag dig frem.

Melatin og sukker blandes sammen i en lille skål og drysses i blandingen under omrøring. Syltetøjet koges igennem i ca. 2 minutter. Hvorefter det skummes og hældes på rengjorte glas. Låg skrues på og glasset afkøles.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Cafè WG
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar