fredag den 17. juni 2016

Kartoffelsalat med pesto

Idag får du opskriften på en simpel, men lækker og velsmagende sommerkartoffelsalat. 

Kartoflerne er af egen avl og hver gang jeg går ud for at høste af dem, bliver jeg glad i låget og en smule lykkelig over at jeg plantende i alle 17 spande + den ekstra murbalje. Det er bare lidt hyggeligere (og smager helt sikkert osse bedre) når det er af egen avl, som basilikummen faktisk osse er :-D



Kartoffelsalat med pesto.
4 per.
1 kg. Nye kartofler
200 g. Grønne asparges
125 g. Rød peberfrugt

PESTO:
45 g. Basilikum blade
75 g. Mandler
30 g. Parmesan
1 fed Hvidløg
1½ dl Olie – jeg bruger raps
Citronsaft
Salt
Peber

Kartoflerne skrubbes rene og koges i saltet vand til de er møre. Herefter afkøles de.

Enderne brækkes af aspargesene, der hvor de naturligt knækkes. De skylles godt – specielt hovederne, der kan sidde meget sand – duppes tørre og skæres i stykker på ca. 1½ cm.

Frøstol og blomsten fjerne på peberfrugten og resten skæres i små tern.

Til pestoen kommes basilikumblade, mandler, ost, hvidløg og halvdelen af olie i minihakkeren. Og blendes til det får en jævn konsistens, resten af olien (og evt. mere for en tyndere konsistens) tilsættes og pestoen smages til med citronsaft, salt og peber.

Pestoen vendes sammen med de afkølede kartofler, asparges og peberfrugt. Lad gerne salaten trække inden servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: Grillet kød, salat og brød
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar