lørdag den 24. september 2016

Tabouleh med bulgur

Idag får du en sund salat med masser af grønsager i. Måske du vil spørge om hvorfor lige idag ??

Jow ser du, idag er der præcis tre måneder til juleaften og lige netop idag har jeg lavet de første opskrifter til årets julekalender, mangler kun lige at få taget billeder, men regner med at det bliver imorgen. Jep - jeg er tidligt på den i år - for en gang skyld :-P 

Derfor synes jeg det var meget passende en med salat, nærmere betegnet en tabouleh, også kaldet en mellemøstlig persillesalat. 

TIPS: 
Vil du lave salaten af en rest bulgur, skal du bruge 350 gram færdigkogt bulgur.



Tabouleh med bulgur.
Ca. 3 per.
125 g. Bulgur
2 ½ dl. Kogende vand
½ stk. Bouillon tern – gerne høns
1 spsk. Smør

YDERLIGERE:
30 g. Persille
50 g. Rødløg – renset vægt
150 g. Tomat – renset vægt
150 g. Agurk – renset vægt
150 g. Peberfrugt – renset vægt

DRESSING:
2 spsk. Olie – jeg brugte raps
3 spsk. Citron saft
1 spsk. Akacie honning
Salt
Peber

Start med bulguren:
Grynene kommes i en gryde. Bouillonen opløses i det kogende vand, som hældes over grynene. Et låg lægges på og det stilles til side i ca. 20 minutter. Herefter røres smørret ud i grynene og de afkøles.

Imens klargøres grønsagerne:
Persillen skylles og tørres godt, hvorefter det hakkes fint.

Løget pilles og hakkes fint.

Jeg brugte mine små tomater fra haven, der er på størrelse med et solbær. Men bruger du større tomater, skal indmaden fjernes, så salaten ikke bliver alt for våd. Tomaterne halveres og indmaden skæres fri – gem det evt. til en tomatsauce. Tomatkødet skæres i små tern.

Agurken halveres på langs og kernerne skrabes ud med en ske. Igen er det for at salaten ikke bliver for våd. Herefter skæres den i små tern.

På peberfrugten fjernes kernerne, inden den skæres i små tern.

Alle ingredienserne til dressingen piskes sammen.

Når bulguren er afkølet blandes alle grønsager og dressingen i og salaten smages til med salt og peber. Den må meget gerne trække lidt inden servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar