fredag den 23. september 2016

Tærte med brombær & æble

Måske du stadig er heldig at have lidt skønne brombær tilbage i haven, eller måske du har dit helt eget hemmelige sted i den vilde natur, hvor du kan plukke lystigt af lækkerierne.

Der skal ikke bruges mange gram til denne opskrift - den smule jeg skulle bruge, fandt jeg på en morgen-gå-tur med drengene. Men faktisk har jeg også fundet rigtigt mange vilde krat i år, godtnok ikke fået plukket til fryseren, men nu ved jeg hvor de er til næste år :-P

Nede hos Mulerne har vi mange forskellige rideruter. Og kommer faktisk forbi en del brombærkrat på turene, men specielt på en bestemt tur, er der et ekstra stort krat med store lækre bær. Et ekstra plus er at det er så højt at vi kan plukke dem fra hesteryggen. Så der holder vi altid lige et 2 minutters pit-stop til at guffe lidt lækkerier. 
Hvilket nogle af hestene også benytter sig af :-D Specielt Visir, er hel fabelagtig til selv at pille bærerne af buskene, han elsker dem og har åbenbart ikke en sart mule overfor tornene :-)

På en tur red jeg Glanni. Han tog ikke selv initiativ til at ville spise brombær, så jeg ville da byde ham et for at se om han kunne lide dem. Jeg nåede så ikke selv at få nogle overhovedet, for han åd alle dem jeg havde i hånden :-D

Nå, det var bare lige et par søde historie fra jobbet. Nu til opskriften.



Tærte med brombær & æble.
Ca. 8 per.
125 g. Smør
150 g. Sukker
160 g. Hvedemel
2 tsk. Vanillesukker
3 tsk. Bagepulver
1 nip Salt
1 stk. Æg (L)
50 g. Pekannødder
125 g. Brombær
100 g. Æble – renset vægt
1 tsk. Kanel
Smør – til formen
Mel – til formen

Start med at:
Smelte smør og sukker sammen og lad det herefter afkøle let.

Imens klargøres du de øvrige ting:
De tørre ingredienser blandes sammen i en skål for sig selv.

Pekannødderne brækkes i grove stykker.

Æblerne skrælles og kernehuset fjernes, inden de skæres i mundrette stykker. De kommes i en plastpose sammen med kanel og det rystes godt sammen.

Brombærrene skylles og duppes tørre.

Samling af dejen:
Den nu afkølede sukkermasse blandes sammen med de tørre ingredienser, æg og nødder.

En springform (Ca. 24 cm. i diameter) smørers og drysses med mel og dejen fordeles heri. Æblestykkerne tages op af posen og fordeles ovenpå dejen sammen med brombærrene, og gives et let tryk ned i dejen.

Bages ved 175i ca. 40 minutter.





INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Cremefraiche eller lignende
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar