mandag den 12. december 2016

Julekalenderens låge nummer 12 - Småkager med chokolade & ingefær

Glædelig 12. december 🎅🎄⛄

Idag får du en skøn småkage med chokolade og et strejf af ingefær. Opskriften er fra ARLA og en af deres 3i1 opskrifter. Men selvfølgelig har jeg ikke kunnet lade være med at pille lidt ved opskriften. I originalen skal der syltet ingefær i og da det ikke lige er en ingrediens, som jeg synes lyder særlig tiltrækkende til min mund, har jeg lavet dem med den stødte udgave. Og de blev ret vellykkede hvis jeg selv skal sige det 😂

Ønsker du mere end et strejf af ingefær, skal du doble mængden af ingefær.



Småkager med chokolade & ingefær.
Ca. 40  stk.
100 g. Hvedemel
50 g. Flormelis
1 tsk. Ingefær - stødt
100 g. Smør – koldt
50 g. Mørk chokolade – ca. 55 %
1 – 2 tsk. Vand

Chokoladen hakkes fint.

Mel, sukker og ingefær blandes sammen. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melblandingen. Chokolade tilsættes og dejen samles med vand.

Dejen rulles til en 15 cm. lang pølse, med en ca. diameter på 3 – 4 cm. Den pakkes ind i husholdningfilm og kommes i en plastpose, hvorefter den lægges i køleskab til den skal bruges. Skal du bage samme dag, skal dejen ligge i køleskab minimum 1 times tid, til dejen bliver fast.

VED BAGNING:
Rullerne skæres i tynde ensartede skiver, ca. 2 - 3 mm i tykkelsen. Lægges på papirbeklædte bageplader.

Bages ved 200o i ca. 8 - 10 minutter. De skal være gyldne i kanten

Herefter afkøles de på en rist og opbevares i kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen
FRYSEEGNET: JA, dejen er i rå tilstand – op til 3 måneder
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar