søndag den 12. februar 2017

Rødbedesalat med hindbær

Forleden da jeg var nede for at handle, lå der en bakke med de smukkeste hindbær - de måtte simpelthen med hjem. Osse selvom at de overhovedet ikke er i SÆSON nu. 

Men jeg vidste at der hjemme i køleskabet lå en rest kogte rødbeder og lidt feta som de helt sikkert skulle passes op med. Det kom der denne faktastiske salat ud af - nu glæder jeg mig blot endnu mere til sommer, hvor min egen hindbærplante forhåbentlig giver en masse skønne bær. 

Forøvrigt så smagte disse her faktisk ret godt 😇 Ikke sure og intetsigende som mange andre frugter, bær og grønt udenfor sæson gør.


Rødbedesalat med hindbær.
2 – 3 per.
350 g. Rødbede
125 g. Hindbær
75 g. Feta 19%
50 g. Mandler

DRESSING:
2 spsk. Rapsolie – til Sensekost 18 gram
2 spsk. Mørk balsamicoeddike
1 tsk. Sukrin – eller anden sødning
Salt
Peber

Rødbederne børstes fri for jord og skylles. De koges møre – tiden afhænger af størrelsen. De små skal ca. have 30 minutter og store ca. 45 – 60 minutter.

Herefter overhældes de med koldt vand, skrællen kan nu nemt smuttes af og enderne skæres væk. Rødbederne afkøles.

Imens ristes mandlerne gyldne på en varm pande uden fedtstof og afkøles.

Rødbederne skæres de i små tern på ca. 1 x 1 cm.

Feta skæres i tern på samme størrelse.

Hindbærrene skylles og duppes tørre.

Ingredienserne til dressingen piskes sammen.

Salaten samles forsigtigt så bærerne ikke ødelægges, dressingen dryppes over og der smages til med salt og peber. Salaten må gerne trække et par timer inden servering.




SENSE pr. portion:
HF1+2: Rødbede
HF3: -
HF4: Hindbær
FEDT: Mandler, feta, olie
DRESSING:
MÆLK: 
SMAG: Eddike, sukrin


INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar