søndag den 9. december 2018

Julekalenderens låge nummer 9 - Chocolate chip cookie

Glædelig 9. december 🎅🎄⛄

Der findes utallige forskellige opskrifter på chocolate chip cookies og idag er du så heldig at får du endnu en version, men jeg lover dig at denne version, er så god at den er værd at give et forsøg 😇

Jeg har været forbi SESAM SESAM for inspirationen og det jeg faldt for ved opskriften var at den ikke indeholder smør, men istedet for olie. Og jeg har kunne læse mig frem til, inde hos Luise, at det er olien der gør, at de liige bliver det ekstra bedre end de andre chocolate chop cookies-udgaver. Det gør at de får en sprød kant med en sej midte.



Chocolate chip cookie.

Ca. 20 stk.
275 g. Farin
2 tsk. Vanillesukker
2 stk. Æg (M/L)
250 g. Hvedemel
1 ½ tsk. Bagepulver
½ tsk. Natron
1 tsk. Salt
200 g. Mørk chokolade 55%
1 ¼ dl. Olie – jeg brugte solsikke

Dagen før bagning:
Chokoladen hakkes groft.

Farin, vanillesukker og æg piskes sammen til blandingen bliver lys og luftigt, det tager et par minutter.

Mel, bagepulver, natron og salt blandes sammen og sigtes i dejen, som røres sammen.

Chokolade og olie tilsættes og dejen røres til en ensartede konsistens. Dejen er nu ret blød og derfor skal den på køl, meget gerne i 24 timer, så er den nemmere at arbejde med.

Bage dagen:
Dejen vejes af i portioner på 20 gram, som lægges på en papirbeklædt bageplade. Du skal max komme 9 på pr plade, da de flyder ud.

Bages ved 175o i ca. 8 – 10 minutter, til kanterne er gyldne.

Når du tager dem ud af ovnen vil de være høje, men falder sammen, når de afkøler. Lad dem stå og afkøle på pladen i ca. 5 minutter, inden du flytter dem over på en bagerist.

Opbevares i lufttætte beholdere.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Sesamsesam
FRYSEEGNET: Dejen er rå
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar