mandag den 10. december 2018

Julekalenderens låge nummer 10 - Nougat snack

Glædelig 10. december 🎅🎄⛄

Lidl har forskellige kampagner, næsten en ny hver uge. Her udbyder de produkter fra forskellige lande og verdensdele. I en spansk uge (tror jeg det var) fandt jeg noget konfekt-halløj, der bestod af nougat og puffede ris - det røg i vognen, for det måtte simpelthen bare prøves. 
  
Det var "bare" en stor bar på 400 gram-ish, som man kunne brække/skære stykker af, men det var SÅ lækkert og forsvandt som dug for solen. 

Det kom hurtigt på julekalender-listen, for som så mange andre gange, synes jeg det kunne være sjovt at lave det i min udgave. Denne opskrift var så en af de nemmere i denne kategori 😝


Nougat snack.
Ca. 20 stk.
200 g. Nougat
50 g. Puffede ris – kendes også som Rice crispies

Nougaten skæres i tern og smeltes over vandbad. Det gør du ved at bringe en gryde med vand i kog. Nougaten lægges i en skål, der passer ned i gryden, uden at være hverken for stor eller lille, for der må nemlig ikke kommer vand i nougaten, så bliver den mærkelig at arbejde med og stivner.

Når nougaten er smeltet tages skålen op og de puffede ris vendes i, de skal alle være dækket af nougat.

Det kommes i en firkantet beholder, der er foret med bagepapir. Det skal trykkes godt sammen uden at knuse risene. Og stilles på køl til det er stivnet, minimum et par timer.

Når det er helt koldt, vendes det ud af formen og skæres i små stykker.

Opbevares køligt i lufttætte dåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar