onsdag den 17. december 2014

Julekalenderens låge nummer 17 - Fransk nougat

Glædelig 17. december.....



Bag dagens låge finder du noget af det lækreste slik, der finde i min verden. Jeg vidste faktisk ikke at man kunne lave det selv, så da jeg så et program om det, var jeg solgt.

Jeg "købte" en silikone-måtte gennem det undersøgelses-panel jeg er medlem af og optjener point til at købe ting for - den skulle jeg bruge til dette formål. Men den kan osse bruges til at lave bolsjer, lege med isomalt eller bare som almindelig bagemåtte.
Jeg brugte osse min nyindkøbte infrarøde TERMOMETER til at måle temperaturen med, men et almindelig sukker-termomenter kan sagtens bruges. Om et stegetermometer kan bruges, der må jeg være dig svar skyldig - det skal jo kunne gå over 100o.

Den lækreste franske nougat.
Fransk nougat.
Ca. 50 små stykker
60 g. Pistaciekerner
140 g. Mandler, smuttede
250 g. Sukker
125 g. Vand
100 g.  Glukosesirup
125 g. Honning
75 g.  Æggehvider
Lidt flormelis

Mandler og pistaciekernerne ristes på en varm pande uden fedtstof, men hold øje med dem, de må ikke blive brankede. Herefter afkøles de og sættes til side.

Sukker, vand og glukose kommes i en gryde og koges op. Imens tager du en lille skål med koldt vand i og ”vasker” indersiden af gryden ned med en pensel. Dette gør du 5 – 6 gange - ikke mere. Dette gøres for at sukkeret ikke skal krystalliserer, som så vil ødelægge karamellen (siger Blomsterberg i sin opskrift ;-) )

Karamellen koges til den når 140o. Herefter tilsættes honningen og karamellen koges videre, til den når en præcis temperatur på 148o. Herefter tages den af varmen.

Sukker, vand og glukose koges.

Imens karamellen koges, piskes æggehviderne stive i en røremaskine. Den varme karamel hældes i æggehviderne – lidt af gangen, mens der stadig piskes. Fortsæt med at piske til massen er afkølet lidt.

Så skraber du karamelmassen ud på en silikone-måtte. Nødderne tilsættes og æltes ind i karamellen med hjælp fra måtten, så behøver du ikke selv at have fingrene i den varme masse.

Silikone-måtten

Massen fordeles ud i en beholder på ca. 16 x 16 cm., der er foret med bagepapir på både bund og sider.

Den franske nougat afkøles på køkkenbordet ved stuetemperatur, gerne til næste dag.

Når den er afkøles befries nougaten for bagepapiret. Jeg pudrede min med lidt formelis og skar den ud med en skrap kniv, dyppet i meget varmt vand.

Når den er skåret ud, kan du pakke stykkerne ind enkeltvis i specielt fremstillet papir (kan sikkert købes i Panduro) - jeg pudrede mine med lidt ekstra flormelis og kom den i en lufttæt beholder.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.dr.dk/DR1/det-soede-liv, Mette Blomsterberg
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar