onsdag den 4. november 2015

Sliders med sesamkylling & porrecreme

Jeg er smadret i min krop idag, men på den gode måde ;-)

For i går var jeg for anden gang på en uge ude og ride. Som gangske ung og teenager red jeg utrolig meget, men stoppede da jeg købte hus som 20 årig, da økonomien ikke var til det.

Jeg har ofte overvejet at starte igen, men egentlig ikke haft lyst til at gå på et rideskolehold og de seneste år heller ikke kunne overskue at starte igen. For et par uger siden lavede Manden lavede lidt research uden min viden og fandt et sted med Turridning på Islandske heste. Jeg fik taget mig sammen og bestilt en tid til i sidste uge.

Jeg glædede mig, men var samtidig super nervøs: nye omgivelser, ville jeg kunne komme op på hesten, ville jeg kunne huske hvordan man red og ikke mindst så har jeg aldrig siddet på en islænder før - de har jo op til 2 ekstra gangarter. For at berolige mig en smule kørte Manden mig derned. 

Jeg skulle med på deres faste ugentlige seniorhold. Skæbnen ville at ingen af de øvrige ryttere dukkede op, så det foregik helt på mine præmisser og på en helt utrolig sød og rolig hest. Og det var kun Guiden og jeg der var afsted.

Det var en fantastisk tur. Jeg fik både töltet og ikke mindst galoperet, en gangart jeg har det lidt svært med da jeg har haft nogle dumme oplevelser med et par forskellige heste i denne gangart.

Jeg må indrømme at jeg blev så fascineret at den lille, men bomstærke hest, at jeg var afsted igen igår, denne gang kunne jeg desværre ikke ride Glanni som jeg red sidst. Istedet fik jeg Fengur, hvilket viste sig at været et perfekt match. Vi klikkede bare så godt, han var så skøn at ride og jeg fik utrolig meget ros af vores Guide.

Jeg skal helt sikkert afsted igen i næste uge. Desværre for mig osse den sidste uge de holder åbent, inden der lukkes ned for vinteren. Øv,  for mig, men godt for hestene med lidt ferie. Jeg kan istedet se frem til foråret hvor der åbner op igen. 


Og nu til de små lækre sliders:

Får du som jeg lavet lidt ekstra af både kylling og cremen, så smager det også fantastisk på et stykke rugbrød. 
Sliders med sesamkylling & porrecreme.
12 sliders
KYLLING:
400 g. Kyllingefilet
50 g. Sesam
25 g. Parmesan
1 stk. Æg (L)
¼ dl. Mælk

PORRECREME:
175 g. Porre
2 spsk. Olie
1 spsk. Karry
200 g. Cremefraiche, 18 %
Salt
Peber

YDERLIGERE:
6 sk. Bacon
12 stk. Sliders burgerboller
Peberfrugt, rød - til pynt

Start med porrecremen:
Porrerne skæres i tynde skiver og skylles godt. De tørres i et rent viskestykke.

Olien varmes op på en pande og karryen brændes af heri. Herefter tilsættes porrerne og der skrues ned på svag varme. De skal nu småsimre til de bliver bløde og søde, det kan sagtens tage en halv times tid – de må bare ikke blive mørke, så rør gerne rundt i den indimellem.

Bagefter afkøles porrerne og når de er helt kolde røres de sammen med cremefraichen og smages til med salt, peber og evt. mere karry.

Imens steges kyllingen:
Ægget slås ud i en dyb tallerken, mælk tilsættes og dette piskes sammen. I en tilsvarende tallerken rives parmesanen fint og blandes med sesam.

Kyllingen duppes tør i køkkenrulle og vendes først i æggeblandingen og derefter i sesamblandingen. Den lægges i et smurt fad.

Steges i ovn ved 200o i ca. 20 minutter.


Baconskiverne steges gyldne og sprøde på en varm pande - brug gerne den du har stegt porrerne på. 
Baconskiverne afkøles på fedtsugende papir og hver skive deles i to.

Så er det til til at samle de små burger:
Burgerbollerne lunes og flækkes. Kyllingen skæres i tynde skiver, som lægges på burgerbollens bund. Der toppes med en god skefuld porrecreme, pyntes med bacon og lidt rød peber i strimler, hvorefter burgerbolle toppen lægges på. For at holde burgeren samlet kan du med fordel komme en tandstik gennem burgeren som du ser på billedet.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar