fredag den 28. juli 2017

Dulce de leche

I december måned lavede jeg nogle virkelig lækre SMÅKAGER, der blev lagt sammen med dulce de leche. Allerede dengang, beskrev jeg måden at lave karamellen på. Men da den egner til brug i mange andre forskellige ting, som kunne være i kaffe, kager, muffins, is eller som spread på morgenbrødet, synes jeg at den fortjener et indlæg for sig selv. Og det er lige hvad du får idag 💗

Dulce de leche.

1 dåse sødet kondenseret mælk

Etiketten fjernes på dåsen af den kondenseret mælk. Den kommes i en gryde, dækkes med vand, låg lægges på og vandet bringes i kog.

Herefter skal dåsen koge i 3 timer – husk at tjekke løbende om dåsen stadig er dækket af vand, det skal den være.

Når tiden er gået, tages gryden af varmen og dåsen skal blive i vandet til det er lunkent og du kan tage den op med fingrene. Herefter skal dåsen stå til afkøling på køkkenbordet til den har stuetemperatur, evt. natten over. Og så er den klar til brug.

Tip:
Hvis du er bange for at dåsen under kogningen udskiller sundhedsskadelige stoffer, kan du i stedet hældes dåsens indhold over i et patentglas. Gummiringen lægges på og glasset lukkes, så det er lufttæt. Herefter er tilberednings metoden den samme, som beskrevet ovenfor. 
Jeg har ikke selv afprøvet denne metode, men læst mig frem til den hos ARLA.


Holdbarhed: 
I dåsen er holdbarheden den samme som inden kogning – se på etiketten inden du fjerner den.
Men hvis du opbevarer karamellen i et rent og skoldet glas vil jeg tro at holdbarheden er ca. 14 dage til 1 måned.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: ??
SERVERES MED: Kan bruges i kager, muffins, småkager, lagkager, is, mousser, som smørepålæg eller……
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar