mandag den 14. januar 2019

Grønsagsmos - stop spild af grønsagsrester

Idag er det ikke en egentlig opskrift du får, men et tip og vejledning til at få brugt de sidste rester af grønsager eller salatresten, der bare altid ligger tilbage i køleskabet og ofte ender i skraldespanden.


Når jeg finder en rest grønt i mit køleskab, som jeg ved at jeg ikke får brugt, ja så ryger det i fryseren. Også resterne af salaten, også den med Iceberg og agurk. At der er olie-eddike dressing på gør ikke spor. 

Kartofler bruger jeg ikke, men en lille rest pasta eller ris, kunne jeg sagtens finde på at komme i også. 

Nå men, når jeg så har fået samlet en passende portion, samtidig med at jeg måske også har ryddet op i de færdigkøbte frosne grøntblandinger, om vi alligevel aldrig får brugt, samt også fundet den lille glemte sjat fløde og pesto i fryseren, tager jeg det hele op og finder den store gryde frem. 

Det bedste ville være at optø alle tingene først, men det har jeg ikke altid tålmodighed til, oftest er det ASAP det skal laves 😝 Istedet kommer jeg tingene i ad nogle gange, har gryden på lavt til mellemt blus, hvor jeg røre i jævnlig.

Når det hele er tøet, skal det småsimre til alt er meget mørt. Herefter tages gryden af varmen og  grønsagerne blendes til en så glat som muligt konsistens. Tilbage på blusset med gryden og koger evt. overskydende væske væk, imens der røres.


Jeg smager ikke mosen til, men det kan du gøre som du vil.

Mosen afkøles, og kommes i fryseposer - jeg kommer enten 250 eller 500 gram i hver af mine, hvorefter de kommes på frost.

Og så bruger jeg dem i f.eks. lasagne, kødsauce, gryderetter og ligende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar