søndag den 21. juli 2013

En skøn citron roulade.

Da jeg var barn/teenager bagte jeg en del roulader. Men så i mange år har jeg åbenbart udviklet en "frygt" for dem. Hvorfor ved jeg egentlig ikke. Det er jo faktisk noget af det nemmeste at lave.
Men tror måske, at jeg har på et tidspunkt, lavet ender virkelig har kikset, revet under rulning eller sådan noget.
Men bestemte mig for at NU skulle det være igen, så for et par måneder siden faldt jeg over denne opskrift på Hjemmet.dk. Det blev den da Manden elsker kokos og jeg sværmer for alt der her med citrus at gøre.

Resultatet blev virkelig fremragende:


En skøn citronroulade.  

DEJ:
50 g. Hvedemel
50 g. Kartoffelmel
2 tsk. Bagepulver
1 knsp. Salt
3 stk. Æg
150 g Sukker
2 stk. Citron, skal fra + 1 - 2 spsk. saft fra
2 dl. Kokosmel

CREME:
200 g. Flødeost, naturel
3 spsk. Cremefraiche
3 spsk. Flormelis
1 stk. Citron, skal og saft fra

PYNT:
1 dl kokosmel

Hvedemel, kartoffelmel og bagepulver sigtes og salt tilsættes. Imens piskes æggene, til de bliver luftige. Sukkeret, citronskal og saft  tilsættes og piskes sammen med æggemassen til det bliver en tyk og luftig creme.
Melblandingen og kokos vendes i kokosmassen og dejen bredes ud på en bageplade med bagepapir på.

Bages ved 250o C i 5 - 8 minutter. PAS på, den ikke bliver for mørk.

Når kagen er bagt vendes den straks ud på et stykke bagepapir drysset med sukker. Fjern nu det papir som kagen er bagt på og læg et viskestykke over kagen og lad den afkøle.
Flødeost, cremefraiche, flormelis og citronskal røres sammen og smages til med citronsaft
Kokosmelet der skal bruges til pynt ristes gylden, på en varm pande og stilles til afkøling.
Når bunden er kold smøres 2/3 af cremen ud på kagen og den rulles sammen til en roulade. Skær evt. enderne af. Det sidste af cremen smøres på overfladen af rouladen og der drysses med den ristede kokosmel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar