søndag den 21. juli 2013

Persillepesto

Persille er en skøn urt at have i køkkenhaven eller på altanen. Og klipper du den ned og husker at vande og gerne gøde den lidt osse, så kommer den igen og igen.

Jeg bruger lystigt af min persille i sommerens løb, derudover sørger jeg altid for, at fylde fryseren med hakket persille, så der er til PERSILLESAUCE og diverse andre lækkerier i vinterhalvåret. Og er min plante stadig gavmild, så bliver resten lavet til pesto, som bliver frosset ned i passende portioner. En herlig ting at kunne fremtrylle i de kolde måneder.

Det er supernemt at lave sin egen pesto, så det skal ikke være undskyldningen for ikke at give sig i kast med det.

Persillepesto.
1 stor portion
70 g. Persille - brug også stilkene
50 g. Pinjekerner
30 g. Parmesan
1 fed Hvidløg
2 dl. Olie
Citron saft
Salt
Peber

Persillen skylles godt og slynges fri for vand – jeg bruger min salat slynge. Den kommes i minihakkeren sammen med pinjekerner, ost, hvidløg og halvdelen af olien og blendes til en jævn konsistens. Resten af olien tilsættes (og evt. mere hvis du ønsker en tyndere konsistens) Og pestoen smages til med citronsaft, salt og peber.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -
OPDATERET: Sommer 2016

Ingen kommentarer:

Send en kommentar