mandag den 16. december 2013

16. december - låge nummer 16 - stegte sild i eddike

Glædelig 16. december....



Dagens opskrift er en af mine yndlings-fiske-pålæg og det behøver ikke kun være til jul,  at de spises.

Jeg har de dejligste bardomsminder fra besøg hos min Moster, hvor hun står i køkkenet og laver disse. Vi har altid fået meget fisk, når vi har været på besøg hos dem. De bor i Hvidesande området, min Onkel var fisker og Moster arbejdede på en fiskefabrik.
Så da jeg skulle lave disse, var det helt naturligt at spørge Moster til råds :O)




Stegte sild i eddike.
16 stk.
8 stk. Sild, rensede
2 dl. Hvedemel
Salt
Peber
Smør, til stegning
Olie, til stegning

LAGE:
6 dl. Lager eddike
3 dl. Farin
4 dl. Sukker
1 stk. Laurbærblad
15 stk. Peberkorn
1 tsk. Salt

Sildene rengøres for evt. ben, indvolde og skæl. Rygfinnen klippes af og sildene halveres i fileter og skylles. De duppes tørre med et stykke køkkenrulle på kødsiden. Skindsiden skal være fugtig, for at melet kan hænge ved.

Hvedemelet lægges i en tallerken, salt og peber tilsættes og blandes rundt. Fileterne vendes heri.
Smør og olie varmes op i en pande, og når det er gyldent, steges fileterne ved jævn varme, i ca. 3 minutter på hver side. Herefter lægges de i en dyb skål.

Til lagen bringes alle ingredienserne i kog og koges indtil at sukkeret er opløst. Lagen stilles til afkøling. Den hældes over sildene, gerne mens den stadig er lun. Sildene opbevares på køl, minimum et døgns tid inden de spises.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Sildefileterne kan evt. smøres med sennep inden at de vendes i melet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar