tirsdag den 17. december 2013

17. december - låge nummer 17 - kiksekage.

Glædelig 17. december......Og nu kun en uge til jul :O)



Denne kage minder mig om familie besøg hos farmor og farfar, da jeg var barn. Vi fik ofte denne kage. Måske til julefrokosten 1. juledag, fordi den sagtens kan laves i forvejen ?? 

Men som skrevet, var vi altid til julefrokost hos dem. Med massere af julelækkerier. Farmors hjemmelavet frikadeller husker jeg også. Små og lækre. Farmor lavede generelt alt selv. Mobber fortæller osse, at det er farmor, der har lært hende at sylte.

Med den madglade familie jeg har, er det vel egentlig ikke så mærkelig, at jeg ender ud med at være et madøre uden lige :O)

Denne opskrift jeg har brugt, er en luksus udgave eller måske det bare skal kaldes en modernisering. I gamle dage blev den lavet med palmin og kakao. Denne udgave er med smør og chokolade.....MUMS


Mine fine nisser, som Mobber selv har strikket. De er SÅ søde :O))


Kiksekage.
15 skiver
225 g. Smør
450 g. Chokolade, mørk
75 g. Flormelis
3 stk. Æggeblommer
1 stk. Appelsin, skal fra
24 stk. Vanillekiks, firkantede

Smørret smeltes for svag varme i en gryde. Chokoladen hakkes. Gryden fjernes fra blusset og chokoladen røres i. Der røres indtil at chokoladen er helt smeltet. Dernæst røres æggeblommerne og sigtet florsukker i. Massen skal røres til den er helt glat og blank.

En aflang bageform (ca. 1 ½) beklædes med film. Lidt af chokolademassen kommes i bunden af formen og der lægget et lag kiks ovenpå. Kom derefter endnu et tyndt lag chokolademasse på, og fortsæt skiftevis med kiks og chokolademasse, så der bliver ca. 6 lag kiks.
Der afsluttes med chokolademasse og overfladen glattes.

Kiksekagen skal stå til afkøling i køleskab i minimum 3 timer, inden den kan skæres i skiver og serveres. 


TIPS: Gør dig selv den tjeneste at sigte flormelisen, for de små hvide klumper der ses i chokolademassen på mit billede, er usigtet florsukker :O))




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Mad bladet: Spis Bedre. Nr.: 12, (december 2013), side: 33
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar