lørdag den 21. december 2013

21. december - låge nummer 21 - julemedister

Glædelig 21. december.....



Dagens opskrift har jeg virkelig glædet mig til at vise dig. Det er en klassiker i de danske hjem hele året rundt, men juleudgave er altså noget så lækker :-D

Normalt er det noget jeg "bare" ville gå til slagteren og købe. Og jeg tror mange gør det samme, for bare tanken om at lave det selv, kan virke skræmmende. Manden og jeg havde da osse frygtet det værste, for mange havde prøvet at skræmme os. Men vi blev faktisk positiv overrasket, det var slet ikke så svært som vi havde troet :O)




Det blev til en dejlig smagfuld og saftig medister.

Julemedister.

2 kg. Svinekød, hakket, ikke for magert
300 g. Løg
4 ½ tsk. Salt
2 tsk. Peber, stødt
2 tsk. Sukker
1 tsk. Ingefær, stødt
1/4 tsk. Allehånde, stødt
1/4 tsk. Nellike, stødt
1/4 - ½ l. Suppe/bouillon
1 spsk. Kartoffelmel
5 m. Svinetarm


Løget hakkes fint. Kødet røres sejt med salt. Løg, peber og krydderier tilsættes og farsen røres godt. Herefter kommes kartoffelmelet i under omrøring. Og derefter væsken, som tilsættes lidt efter lidt. Farsen skal have en blødere konsistens end til frikadeller, nærmest lidt grødagtigt.

Farsen må gerne hvile i ca. 30 minutter i køleskabet. Og bagefter smages den til. Steg eller kog evt. en prøve, for at se om smagen passer dig.

Tarmen er saltet og skal derfor ligge i koldt vand i ca. 30 minutter, herefter skylles den igennem med vand et par gange også.

Farsen skal nu fyldes i tarmen.
Jeg brugte min Kenwood, hvor jeg har et pølsehorn til. Manden hjalp mig - det var nemmest at være to. En til at komme farsen ned i sneglen og en til at styre tarmen, når den blev fyldt.
Pølsen må ikke stoppes for hårdt, da den udvider sig ved stegning.

Når tarmen er stoppet og du er udgået for fars, skal du gennemgå hele tarmen, hvor du "massere" pølsen, så farsen fordeles ligeligt i hele tarmen. Så kan du dele den i passende stykker og evt. fryse den ned.

Nogle koger deres medister inden de bruner den af. Det gør jeg ikke - jeg steger den langsomt ved svag varme i smør og olie.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar