fredag den 21. marts 2014

Saftig chokoladekage fyldt med ananas.

Endelig fredag........det har været en uge fuld af oversprings handlinger for mig. Jeg har ikke fået lavet meget fornuftigt, udover jeg har passet min gruppeterapi, hvilket jo i sig selv er positivt. 

Men i mandags skulle Mobber og jeg har været til FOODEXPO i Herning. Et sted, hvor de professionelle indenfor fødevareindustri, hotel- og restaurationbranchen mødes en gang om året. Noget jeg virkelig havde set frem til, men jeg fik stress bare af at skulle planlægge det, så det blev droppet.
Men ellers har jeg ikke lavet ret meget. Jeg har sovet temmelig en del, gået med mine hunde og ellers bare nærmest ventet på, at Manden skulle få fri fra job, så kan kunne komme hjem til mig. Det er altså ikke særlig rart at have det sådan :O(
Men jeg håber at jeg hen over weekenden kan få lidt ro i mit hoved, så i næste uge kan jeg starte på en frisk.




Chokoladekage med ananas.
10 – 12 per.
DEJ:
4 stk. Æg
200 g. Sukker
3 spsk. Kakao
4 tsk. Vanillesukker
4 tsk. Bagepulver
250 g. Hvedemel
1 ds. Ananas, i små tern + saft fra
100 g, Chokolade, mørk, groft hakket
300 g. Smør, smeltet, afkølet

CREME:
4 dl Piskefløde
2 tsk. Vanillesukker
1 ds. Ananas

PYNT:
Florsmelis
Ananassaft

Til dejen piskes æg og sukker sammen til en luftig æggesnaps. Mel, bagepulver, kakao og bagepulver blandes sammen og vendes forsigtigt i, skiftevis med ananassaft. Smørret røres forsigtigt i, sammen med chokolade og ananasstykkerne.
Dejen kommes i en stor bradepande, med bagepapir i bunden.

Bages ved 175o i ca. 45 minutter.

Herefter afkøles den på en rist.

Når den er helt kold, skæres kanterne af og den deles på midten. Flødes piskes til stift skum sammen med vanillesukkeret. Ananasstykkerne knues fri for væske og vendes i fløden.
Den ene bund lægges på et fad, dryppes med ananassaft og ananascremen smøres på. Låget lægges ovenpå.
Der røres en glasur af flormelis og lidt af ananassaften og den smøres ud på toppen i et jævn lag.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egne opskrift
FRYSEEGNET: JA, selve kagen er
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Kagen kan osse bages i en lille bradepande og så bruges uden ananascremen i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar