mandag den 15. september 2014

En erfaring rigere

Så har jeg fået pelset basilikumplanten lidt - faktisk lige et minut inden den gik i blomst....pyyyhhhaaaa, for i mit sidste INDLÆG om basilikummen skrev PIA at jeg skulle nok ikke lade det ske- i fare for at køkkenet ville komme til at stinke af kattepis.....jaja i så fald ville jeg sikkert bare give "Den Norske Idiot" skylden, velvidne at det jo ikke er mere et et par måneder siden, han var hos Dyrlæge Anne og blive fixet.....haha.



Nå, men jeg har jo en lille liste over hvad jeg skal prøve med basilikumebladene - ud over i mad selvfølgelig - og dette blev så projekt tørret basilikum.

Jeg havde selvfølgelig læst på nettet at det bliver ikke godt for de irriterene  æteriske olier forsvinder. Og så er det nu at jeg ikke kan fatte, hvorfor jeg ikke bare tror på at det er helt rigtigt det jeg læser og derfor ikke behøver at afprøve alting selv !!!

Nå, men af skade bliver man jeg IGEN klog. Jeg smed de fint pillede blade på en bageplade, ind i ovnen, stillede temperaturen på lavere end 50 grader - altså så den ikke viser nogle grader og så tørrede jeg bladene til de var helt knastørre, jeg rodede rundt - lukke fugtigheden ud af ovnen. Og da de var helt tørre knuste jeg dem.......og smagte.......de smagte godtnok ikke af meget basilikum.

Nu er de smidt i bagerst i skabet for skamme sig - har ikke helt overvejet hvad jeg skal gøre ved det, for jeg er temmelig tøsefornærmet ;-)

Og en erfaring rigere og derfor vil mine anbefaling til dig være IKKE at prøve at konservere dine fine basilikumblade ved at tørre dem i ovn.

Så er den strøget på tjeklisten ü



4 kommentarer:

  1. Så blev vi da klogere på det søde Låvise :-) Så må vi hellere spise dem friske..... ideen var da ellers god nok <3

    SvarSlet
  2. Fniiis... så er der ingen grund til, at jeg afprøver det :-D

    Tror egentligt jeg ville forsøge en form for basilikum-olie... og du ved jo godt, at pesto sagtens kan fryses.

    Havde sæsonen nu været for jordbær... er basilikum blended med det sukker, man lader dem trække i, det helt store hit her. Sjovt... for kommer jeg forbi en basilikum, kommer jeg automatisk til at tænke på jordbær.

    - Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha nej lad ikke din dyrbare basilikum gå til spilde på den måde :-D

      Men ja en olie har jeg osse i tankerne og så skal den med jordbær helt klart afprøves næste år - jeg kan sagtens forestille mig at spiser det sammen, mums

      KNUS

      Slet