lørdag den 13. september 2014

Bløde grahamsboller

Det er efterhånden længe siden jeg har bagt selv. Det er ikke fordi vi ikke har fået brød, men fordi Manden har haft en masse forskelligt lækkert brød med 
hjem fra job. 
Igår havde jeg simpelthen cravings efter friskbagte boller - det er der intet andet der slår. Jeg elsker duften (og smagen) af nybagt brød.....uhhhmmm.

Nå, men jeg er så osse blevet smittet med den-bløde-bolle-virus. 
Forvirret ??? 

Ja, det kan jeg godt forstå :-D Men forklaringen er, at på Facebook, er jeg med i en fantastisk hyggelig madgruppe, hvor der til tider opstår forskellige virusser. 

Før har vi haft pandekage-virussen og nu blød-bolle-virus. Det er meget forskelligt hvordan virussen starter, men ofte er det et medlem, der smider et virusbefængt billede op i gruppen af noget yderst smitsomt (og meget lækkert) mad, gerne med tilhørende opskrift. Og vupti efter et par timer.......nogle gange dag, så har virusset får godt fat :-D

Her er så min udgave af de bløde boller - enjoy.

Bløde grahamsboller.
12 stk.
2 stk. Æg
2 spsk. Sukker
1 pk. Gær
3 dl. Vand, lunkent
1 dl. Olie
1 tsk. Salt
150 g Grahamsmel
Ca. 550 g. Hvedemel

Æg og sukker piskes til det er skummende. I en anden skål kommes vand og gær, som opløses heri. Olie, grahamsmel og salt tilsættes og det røres sammen. Æggemassen vendes i. Og tilslut tilsættes melet gerne af 2 – 3 gange. Der skal mel i til dejen, "kun" klister en smule. Dejen æltes godt sammen og stilles til hævning til den har den dobbelte størrelse, ca. 1 time. 

Herefter slås dejen ned og formes til boller. Jeg vejede mine af på 100 gram. De stilles til efterhævning i ca. 30 minutter, hvorefter de pensles med sammenpisket æg.

Bages ved 200o C i ca. 15 - 20 minutter.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar