fredag den 5. september 2014

Vanilleprikket æblekompot

Der lå et par runkene æbler i frugtkurven og da jeg havde en kommende FASTEDAG lige om hjørnet, var disse oplagt at bruge dertil. Jeg synes det er rart at få lidt "sødt" til mit først måltid. 

Men en æblekompot kan man altid bruge. Til pandekager, æblekage, morgen mad.....ja jeg kunne helt sikkert blive ved. Men der er ihvertfald ingen grund til at lade de æbler som familien ikke synes er så spændene mere, gå til spilde.

Pssstttt.....det kan osse fryses ;-)

Æblekompot.

400 – 500 g. Æble
½ dl. Vand
1 st. Vanille, korn fra
Evt. sukker

Æblerne skrælles, kernehusene fjernes og de skæres i grove tern. Vanillestangen halvers, flækkes og kornene skrabes ud.

Det hele kommes i en gryde – jeg havde et par pærer der osse trængte til at blive brugt, så de blev osse skrællet, kernehuset fjernet og så røg de med i gryden, sammen med vanillestængerne.
Det bringes i kog og låg lægges på til frugten er mør. Husk at røre i det et par gange undervejs. Kompotten smages til med sukker hvis det er nødvendigt – det var det ikke for mine.


Køles af og er herefter klar til brug. 




TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: FASTEDAG NR. 19
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

_______________________________________________________________________________
Kcal udregning af æblekompot.
Pære                      58 Kcal pr 100 g
Æble                      52 Kcal pr 100 g
Vanille                    290
"Gratis": Vand


155 g. Pære            90
418 g. Æble             218
50 g. Vand              0
4 g. Vanille              12
Kcal total                320 Kcal

Mængde total           518 g.

(Kcal total : Mængde total x 100 =  pr 100 g)
320 : 518  = 0.617 Kcal pr 1 g.

0.617 x 100 =   62 Kcal pr. 100 g.

Udregning af portionstørrelse:
(Portionstørrelse x Kcal-indholdet i 1 g. = Kcal-indhold i den enkelte portion)

En portionstørrelse på 120 g., er Kcal indholdet:
120 x 62  =  74,4 Kcal

Ingen kommentarer:

Send en kommentar