onsdag den 15. oktober 2014

Hele måltidet i Crockpotten

Jeg ELSKER min CROCKPOT. Og igår var det igen på tide at eksperimentere med mad deri. Vi havde planlagt en af vores yndlings-vinterhalvårs-retter, nemlig hamburgerryg med GRØNLANGKÅL.

Da jeg kogte HØNSEKØDSSUPPE i Potten for lidt tid siden, smagte jeg på gulerødderne og blev positivt overrasket, over deres konsistens efter 9 timer deri. De var nemlig stadig rigtig lækre - møre og stadig med bid i. 

Derfor tænkte jeg, at det måtte kunne lade sige gøre at bruge den til at "koge kartofler" i osse, samtidig så burde man kunne udnytte stivelsen i kartoflerne til grønlangkålen, så den blev jævnet en smule. Og røgsmagen i hamburgerryggen ville jo gøre det ud for at bruge af kogevandet til grønlangkålen. 
Så derfor blev det dagens projekt, det kunne jo kun gå galt :-)

Manden indrømmede EFTER vi havde spist, at han var overbevist om at han ville få overkogte og udsplattede kartofler, men de var helt perfekte - færdigkogte og vi skulle stadig tygge på dem.
Kødet var så mørt, at det nærmest faldt fra hinanden, da jeg skulle skære det i skiver. Kålen smagte bare dejligt, som i rigtigt godt - havde dog fået en lidt fesen farve, men det kan den jo osse sagtens få, når man laver den på normal vis. 
Derfor alt i alt en god beslutning, at prøve at lave det hele i en gryde.

Hamburgerryg & grønlangkål i Crockpot.
4 per.
1000 g. Kartofler
1000 g. Hamburgerryg, rå
900 g. Grønkål, hakket, optøet
4 dl. Piskefløde
1 ½ tsk. Salt

Nettet på hamburgryggen fjernes og den ligges ned i Crockpotten. Jeg valgte lige at give Potten en omgang med fedtsprayen, så tingene ikke ville brænde fast.

Kartoflerne skrælles og evt. deles hvis de er for store. Og kommes ned omkring stegen.

Fløden, grønkålen og salt røres sammen og kommes over steg og kartofler. Låget lægges på.


Småsimre på LOW i 9 timer.

Du kan evt. tjekke temperaturen med et stege termomenter (Den skal være 70o), men når stegen er færdig fiskes den op og skæres i skiver. Som anrettes på tallerkener sammen med kartoflerne. Rør grønlangkålen igennem og smag om den mangler salt.


TIPS: HVIS du synes saucen er for tynd, kan du gør det, at når stegen er færdig tager du den op, sammen med kartoflerne, pakker det ind i folie og et rent viskestykke for at holde det varmt. 
Og så rører du en meljævning sammen af lidt Maizenamel og vand og hælder det i stuvningen under omrøring. Herefter skal den stå og småsimre en 10 minutter, så melsmagen forsvinder.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

4 kommentarer:

  1. Hej Låvise :-D

    Ved du hvad?? Jeg vil slet ikke kommentere din opskrift... blot komme med en henkastet bemærkning, så kan du tage den... eller lade være :-D

    Specielt når man følger på GFC, som jeg selvfølgelig gør :-D Syntes jeg, det er synd, at du sætter en smiley ind, som dit første "billede"... for så er det selvfølgelig den, man ser. Tror det vil gøre noget rigtigt godt for din blog... at det er et rigtigt billede, man ser først.

    Blot en tanke.

    Knus Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde dig

      Det havde jeg slet ikke tænkt på - altså at smilyen er et billede osse. For ja det giver da overhovedet ikk noget godt til bloggen at det er det første billede man ser, så det er rettet nu og smilyer for fremtiden bliver med tegn.

      Tak for tippet og du er altid velkommen med flere

      God dag knus Låvise

      Slet
  2. Søgte på Google efter hamburgerryg i slow-cooker ..... Fandt din opskrift og dermed din blog..... Sikke en skøn blog du har, jeg er sikker på, at jeg vil få meget glæde af den, TAK 🤗🤗

    SvarSlet