fredag den 24. oktober 2014

Stroganoff i Potten og sjove ting fra mit hjem

Stilhed stilhed stilhed........igen

Det har været en temmelig hektisk uge for mig, derfor har jeg ikke haft overskud til at skrive herinde. Men jeg har været til nogle møder, som jeg nu kan afsløre lidt nærmere om.

For et par uger siden, modtog jeg den glædelige nyhed, at mine sygedagpenge er blevet forlænget. Det er med henblik på at min arbejdsevne skal afklares. Altså der menes så at mine diagnoser er varige og alle behandlingsmuligheder er udtømte, så derfor skal jeg starte i praktik (1. afklaringsforløb) næste fredag, i en kantine.......Puhhhh der er angst-provokerende. Men nu kender du ihvertflad grunden til, at der kan forkomme en stille periode herinde. Jeg stopper ikke med at lave blogge, det lover jeg :-D

Manden kom hjem med en lille gave til mig idag, måske fordi han synes jeg trængte til lidt forkælelse. Han ved jeg elsker sjove ting, så sig velkommen til vores nye hund, bulldoggen Egon:

Men vi kan da blive i kategorien af sjove ting. Gustav bor her nemlig osse:

Og mit Cæso-ur. Det ligner min Cæso-fis på en prik: 

Måske du har regnet ud at mange at mine ting får navne. Det er en lille "leg" Lærke-Musen og jeg har. Hendes nye bil hedder f.eks. Bitten :-D 

Nå, men det var så et lille øjeblik med gakket bolig tilbehør :-D

Som jeg skrev tidligere, har det været en hektisk uge og efter det sidste møde i formiddags, trængte jeg virkelig til noget søvn. Men inden jeg drattede omkuld, forberedte jeg til stroganoff og satte Crock Potten (aka Potten) i sving. 
Uhhhmmmm dejlig duft der var, da jeg vågnede og nem mad. 


Stroganoff i Crockpotten.
4 per.
600 g. Oksekød, i tern
250 g. Bacon, i tern
250 g. Løg, i tern
250 g. Champignon, i skiver
1 stor ds. Tomatpuré
½ l. Oksefond
½ l. Piskefløde
1 ½ tsk. Paprika
Salt
Peber
Evt. Maizena
Olie, til stegning

Løgene skrælles og hakkes fint. Champignonerne børstes for jord og skæres i skiver.

Lidt olie varmes op på en pande og kødet svitses heri, så det får en god stegeskorpe. Herefter kommes det op i Crockpotten. Baconen svitses let, herefter løg og champignon – det kommes også i potten.  
Tomatpuréen kommes på panden og give lidt varme – det fremhæver sødmen i tomaterne. Fonden tilsættes og panden koges af. Dette tilsættes selvfølgelig osse i Potten.
Der krydres med paprika, salt og peber og tingene røres sammen. Låget lægges på.

Småsimre på LOW i 7 timer.

Når der er en time igen, tilsættes fløden. Jeg synes, saucen var for tynd, så rørte noget Maizena op i koldt vand og hældte i osse. Men efter nogen tid slap tålmodigheden op (Manden var HUNDE-sulten og et øjeblik fra at lave en scene :-O ) så det hele blev plumpet over i en gryde, kogt op og smagt til. 

SÅ næste projekt må være at finde ud af, om det overhovedet kan lade sig gøre at jævne i en Pot. Måske den skal op på HIGH og der skal røres deri et par gange. Har du nogle erfaringer med det ????




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Kartoffelmos eller ris
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar