torsdag den 16. oktober 2014

Uhhmmmm æblekage

Jeg har haft lyst til gammeldaws æblekage meget længe og nu fik jeg endelig lavet den. Eller helt traditionelt er den ikke. Tror der findes lidt forskellige udgaver, alt efter hvor i landet man kommer fra. Jeg husker den fra min barndom, var med knuste makroner og almindelig flødeskum som topping. 

Jeg har udfordret den traditionelle udgave en lille smule i min udgave ;-)

Æblekage.
4 per.
GRØD:
700 g. Æbler
1 dl. Vand
50 g. Rørsukker
1 st. Vanille

KNAS:
50 g. Havregryn
50 g. Rugflager
25 g. Rørsukker
40 g. Smør

CREME:
1 ½ dl. Piskefløde
150 g. Skyr
½ st. Vanille
1 ½ - 2 spsk. Rørsukker
Citron, saft fra

Start med at lave grøden. Æblerne skrælles, skæres i både og kernehuset fjernes. De kommes i en gryde sammen med vandet og koges møre under låg, ved svag varme – det tager ca. 20 – 30 minutter. Imens halveres og flækkes vanillestangen og kornene skrabes ud. De moses ud i lidt sukker for at skille vanillekornene ad. Stænglerne kommes ned til æblerne og koges med.

Når æblerne er møre tilsættes vanillekornene og den smages til med sukker – jeg kan bedst lide at min grød ikke er alt for sød. Gryden sættes hen på det varme blus et par minutter, til sukkeret er smeltet. Grøden hældes over en skål og afkøles.

Til knasen blandes sukker, havregryn og rugflagerne sammen. Smørret smeltes og når det er varmt og bruset af, kommes sukkerblandingen på og ristes ved middel varme. Du skal holde øje med det og rører i det næsten hele tiden – det brænder nemt på. Når det er blevet gyldent, kommes det til afkøling på en tallerken.

Til cremen piskes fløden til skum. Vanillestangen halveres og flækkes, kornene skrabes ud og blandes med lidt af sukkeret. Det kommes ned til den piskede fløde, sammen med skyr, blandes rundt og smages til med sukker og citronsaft.

Et par timer før servering samles kagen, med mindre man som jeg, bedst kan lidt knasen sprød, så samles den et øjeblik før servering. Men grøden kommes i bunden af en glas skål, knasen fordeles oven på og der afsluttes med cremen. Kagen kan evt. pyntes med ribsgele som traditionen foreskriver, eller som jeg har gjort med pebermyntechokolade-stængler og lidt frysetørret jordbær.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: Grøden er
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar