søndag den 2. november 2014

Tomatsuppe med tortellini & basilikumsolie

Det er nu ligefør at julefreden kan sænke sig i Casa Fangel :-) Altså på den måde at alle julegaverne er købt, arrrhhh dog lige med undtagelse af den til Manden, men det bliver gjort online. Derudover er pakkespils-gaverne osse i hus.

Det er dejligt at det er overstået, men det er faktisk mest af praktiske årsager. Manden gik til ferie i fredags, hvor jeg jo osse startede i arbejdsprøvning. Og da jeg ved jo ikke hvordan min krop vil reagere på alle de nye ting, var det derfor en dejlig og nødvendig ting at få overstået.

Af samme grund er jeg osse rigtig glad for at fryseren er fuld af mad, der bare skal tages op, lunes og serveres. Idag flottede vi os med en af disse færdigretter, når vi nu skulle bigtime-shoppe. 

Det er en opskrift, hvor jeg fandt inspiration hos THEFOODCLUB. Da jeg lavede den i september, tror jeg det var, havde jeg nemlig massere af dejlige tomtater tilbage fra haven. Har du ikke det, kan du kan jo sagtens lave den alligevel - find nogle lækre modne tomater gerne på stilk, ellers så brug en dåse god solmodne cherrytomater og drop bagningen i opskriften.

I sidste uge måtte jeg indse at min ellers SÅ fine basilikumplante, var begyndt at se lidt ynkelig ud. Jeg tror den har fået træk, så derfor valgte jeg at lave en lækker olie med det i og serverede til suppen.

Tomatsuppe med basilikumolie.
4 - 5 per.
1300 g. Tomater
500 g. Peberfrugt
250 g. Løg
8 fed Hvidløg
Salt
Peber
Herbes de Provence
2 spsk. Olivenolie

1 – 2 l. Vand
2 stk. Hønsebouillon tern
1 – 2 spsk. Mørk balsamico eddike
Salt
Peber

OLIE:
2 dl. Olie – jeg brugte raps
125 g. Basilikumblade

FYLD:
300 - 500 g. Tortellini - jeg fandt nogle med kyllingfyld

Grønsagerne til suppen rengøres og skæres i grove stykker. De vendes rundt i olien, i en stor bradepande, sammen med hvidløg og krydderierne.

Bages ved 150o i ca. 1½ - 2 timer. Ca. hver ½ times skal du røre i blandingen.

Imens laves basilikumolien: Bladene ribbes af de tykke stængler, skylles og tørres godt. De kommes i blenderen sammen med olien og blendes godt sammen, den tager lidt tid for al basilikummen er godt findelt. Hvis du ønsker en tyndere krydderolie, tilsætter du bare mere olie. Herefter smages den til med salt.

De bagte grønsager kommes i en gryde og gives en tur med stavblenderen. Her kan du jo selv vælge om det skal være den chunky udgave af suppen eller om du vælger at blende den helt glat – jeg valgte den glatte udgave.

Når du er færdig med at blende, bringes suppe i kog og vand + bouillonterninger (eller din hjemmelavede hønsebouillon) og smag den til med salt, peber, balsamicoeddike og måske mere Herbes de Provence.

Tortelinierne koges efter anvisningen på pakken i godt saltet vand. Når de er al dente, hældes vandet fra og de kommes i bunden af tallerknerne, suppen hældes over og der toppes med basilikumolie. Enjoy




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.thefoodclub.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Tortellinier & basilikumolie
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Udskift hønsebouillonen med grønsags og brug tortellini med ostefyld for en vegetarisk udgave

Ingen kommentarer:

Send en kommentar