torsdag den 11. december 2014

Farsfad & grønkålstzatziki

Vi får altså osse rigtigt mad i hele denne julekalender tid :-D Ikke kun alle de søde julekalender-indslag, som du ser hver dag. Men det har ikke rigtigt været noget spændende at fortælle om, mest nem mad, for jeg kan godt mærke at jeg er træt efter jeg har været afsted i Kantinen, hvor jeg er i arbejds-prøvning.

Men det jeg fik bikset sammen idag, egentlig bare en-vi-tømmer-køleskab-ret, men noget af det bedste hverdags mad vi har fået meget meget længe. Derfor skulle du da osse se det med det samme.

Kønt er det altså ikke på billederne, men det er "Alt i et fad", jo som regel ikke. Men jeg lover dig at SMAGEN er der. Og så den der tzatziki......Nommenomme nom siger jeg bare. 

Og vi har rester af det til imorgen. Jeg glæder mig allerede :-D



Farsfad & grønkålstzatziki.
4 per.
900 g. Kartofler
500 g. Svinekød, hakket
100 g. Løg
200 g. Bacon, i små tern
100 g. Grønkål – renset vægt
3 stk. Æg (L)
50 g. Hvedemel
1 dl. Vand
1 ½ tsk. Salt, fint
Peber
500 g. Tomater
50 g. Smør

TZATZIKI:
50 g. Grønkål – renset vægt
300 g. Græsk yoghurt, 10 %
2 fed Hvidløg
Salt

Kartoflerne skrælles og skæres i skiver på ca. 4 mm. De forkoges i ca. 5 minutter i saltet vand, hvorefter de afkøles og kommes i et fad.

Til farsen hakkes løg og grønkål fint - det røres sammen med kød og bacon. Salt, peber, og æg tilsættes og røres ud i farsen. Herefter kommet melet i under omrøring og derefter væsken. Farsen må gerne være en smule fast i konsistensen og være en smule oversaltet.

Farsen fordeles i et jævnt lag henover kartoflerne. Tomaterne skæres i skiver og fordeles oven på farsen. Smørret fordeles i små klatter på toppen.

Steges ved 200o i ca. 45 minutter.

Imens fadet er i ovnen laves tzatzikien. Grønkålen hakkes fint og kommes i en skål, sammen med yoghurt. Hvidløget rives heri og det hele røres sammen og smages til med salt.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED:
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar