lørdag den 25. april 2015

Tykmælksfromage med nøddekrokant

Det er ikke meget jeg har været på bloggen i den sidste uge. Det er ikke fordi at jeg mangler lysten, tværtimod, men der har bare været rigtig mange andre ting der kræver al min energi. Og når der ikke er så meget af den i forvejen, er det med at prøve at fordele den ligeligt, ikk ?

Nå, men jeg har alligevel fået smidt en gang weekendguf sammen. Der var et par liter Tykmælk fundet på DATO-salg i køleskabet og da jeg ved at Manden elsker eftersmagen af dette surmælksprodukt, var der ingen overvejelser: Han skulle forkæles med en fromage.

Jeg har taget udgangspunkt i YMERFROMAGEN og så tryllet lidt. Smagen sender mig fluks frem til varme sommerdage, for den smager nemlig af koldskål :-D


Tykmælksfromage med nøddekrokant.
4 - 6 per.
500 g. Tykmælk
75 g. Rørsukker
2 st. Vanille, korn fra
½ stk. Citron, skal fra
2 ½ dl Piskefløde
5 bl. Husblas

Krokant:
100 g. Hasselnødder
50 g. Sukker

Start med fromagen. Husblassen lægges i koldt vand i ca. 10 minutter. Vanillestængerne halveres, flækkes og kornene skrabes ud. De moses ud i lidt af sukkeret for at skille dem ad. Citronen vaskes og skallen rives af.

Tykmælk, sukker, ”vanillesukker” og citronskal røres sammen og smages til. Fløden piskes til en blød skum.

Nu er det vigtigt at alt er klart inden du giver dig i kast med husblassen. Altså sprøjtepose, serverings-skåle, dejskraber osv. ligger fremme på bordet.

Så er du klar til at fiske husblassen op af vandet, med det vand der hænger ved – altså det skal IKKE vrides :-) Det kommes i en gryde og smeltes ved svag varme under omrøring, til det bobler i bunden.

Herefter tages gryden af varmen og lidt af tykmælken kommes i husblassen, under omrøring, for at udligne temperaturforskellene. Herefter hældes husblassen i tykmælksblandingen under konstant omrøring - her kan det være rart med et par ekstra hænder til hjælp. 
Bagefter vendes piskefløden i. Når fromagen er rørt godt sammen, kommes den i en sprøjtepose og fordeles i portionsglassene. Mine havde en størrelse på 2 dl. Jeg fylde dem til ca. 1 ½ cm fra kanten og fik 8 portioner. 

Herefter stilles fromagen på køl til den er stivnet, det tager minimum et par timer.

Til krokanten starter du med at riste hasselnødderne på en varm pande uden fedtstof, til de er gyldne. Herefter hældes de over i et rent viskestykke og skallerne nulres af heri.

I samme pande kommes sukkeret på og smeltes til det er gyldent. Nødderne tilsættes og røres ud i karamellen – det er nemmest med en træske.
Karamelnødderne hældes op på et stykke bagepapir og afkøles.

Inden servering, hakkes krokanten groft og fordeles henover fromagerne.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egne opskrift
FRYSEEGNET: Ja fromagen er uden krokant
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar