lørdag den 8. august 2015

Syltede stikkelsbær med timian

Åhh for pokker, kender du ikke det, at du har alt for mange lækkerier liggende i venteposition og du kan ikke vælge hvad du vil vise frem først ???

Sådan har jeg det i disse dage, når jeg sidder og skal vælge dagens opskrift. Det er jo egentlig bare en kæmpe luxsus problem :-P Men der ligger bare så mange lækre, sjove og finurlige opskrifter og venter.

Nå, men jeg bliver jo nok bare nødt til at følge årstid og sæson, så du osse har mulighed for at afprøve lækkerierne. Derfor får du idag opskriften på syltede stikkelsbær. Idéen er faktisk lånt direkte fra Stine - den ene af de faste piger i Kantinen, hvor jeg er (tilbage igen) i praktik. Hun er uddannet kok og har mange anderledes input til hvad råvarer kan bruges til.

Mine stikkelsbær har nu stået en 14-dages-tid og idag har jeg så smagt på dem. Uhhhm, de er virkelig lækre. Søde og syrlige på samme tid. 
Skynd dig at lave en portion og gem den til de mørke og triste efterårsdage, hvor du trænger til nogle sommerminder. 
Mine bliver gemt dertil - jeg tror de vil gøre sig godt som tilbehør til en hakkebøf, flæskesteg eller på smørebrød.

Syltede stikkelsbær med timian.
1 glas
300 g. Stikkelsbær, modne

LAGE:
200 g. Sukker
2 dl. Lager eddike
2 dl. Vand
½ tsk. Salt
10 stk. Peberkorn
3 – 4 kv. Timian, frisk

Stikkelsbærerne skylles og enderne nippes af. De kommes i et skoldet og alkohol/Atamon-skyllet glas.

Alle ingredienserne til lagen kommes i en gryde og bringes i kog. Når sukkeret er opløst hældes lagen over bærerne. Låget skrues på og glasset sættes på køl. Skal gerne stå minimum 1 ugen inden brug.


TIPS:




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

2 kommentarer:

  1. Haha.. Kender det alt for godt det med gerne vil dele mange forskellige opskrifter og ikke mindst afprøve alle mulige mærkelige og dejlige opskrifter og ideer.


    De bedste hilsner og smil
    Samantha
    www.samanthafotheringham.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Fniis det glæder mig at det ikke kun er mig der har de tendenser :-)

      Slet