mandag den 12. oktober 2015

TIPS & TRICKS - modning af tomater

For et par uger siden fik jeg gjort haven vinterklar. 

Denne sommer har jeg som de øvrige haft et par tomatplanter på friland. Jeg når aldrig af få modnet dem alle på planterne, inden kulden sætter ind. 

Derfor vil jeg vise dig hvordan jeg får mine tomater modnet alligevel. Der findes helt sikkert mange måder at gøre det på, men denne har altid lykkes for mig ;-) 



Som du ser på billedet ligger de i min wok. Den er desværre rusten i bunden så den bliver kun brugt til opbevaring og pynt af frugt og grønt. Men når tomaterne er plukket af planterne, tømmes denne og de lægges heri. 

Jeg stiller wokken tæt på vinduet i mit køkken, så de får mest mulig sol og varme. Tomaterne behøver ikke at ligge i et enkelt lag, jeg lægger dem bare ovenpå hinanden. Istedet vender jeg dem jævnligt, så de bliver flyttet rundt på. Derudover får jeg osse set efter om nogle er begyndt at blive dårlige - de fjernes med det samme, så de øvrige ikke smittes. Hvis nogle skulle begyndt at rynke, fjernes de osse. 
Men ellers lader jeg dem ligge i wokken til de er røde, modne og klar til at spise.

I år har mit udbytte været særdeles dårligt. De har alle været utrolig melet, så derfor er ingen blevet spist rå. Alle er istedet lavet til HENKOGTE TOMATER

Måske du ender ud med at en lille del af dine tomater ikke vil modne, så kan du lave REMOULADE RELISH af dem.

2 kommentarer:

  1. Hej søde L :-D

    Det kan jeg gøre "bedre" end dig... ha ha

    Vores udbytte fra tre planter blev... trommehvirvel... 2 stk. røde tomater der smagte af pap :-/

    - Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der slår du mig big time :-D

      Ej det er så irriterende :-(

      Slet