søndag den 8. november 2015

Brombær eddike

Til tider kan det være svært at få taget gode billeder med en meget nysgerrig Kampvogn aka Watson på snart 1½ år :-D 



Han er blevet en god dreng der ikke laver meget ballade i form af ulykker. Istedet beriger han dagligt vores liv med fjollerier, som vi ikke kan andet end at grine ad.

Forleden dag da vi kom hjem, kunne vi ikke finde ham, det var kun Cæso der kom os i møde da vi åbnede døren. Der var helt stille og derfor troede jeg at han lå og var død et sted i huset. Manden var overbevist om at han var blevet stjålet.

Næ, han var da bare skredet på 1. salen, et sted han ikke selv må gå og aldrig før har prøvet på det. Men der stod han og gloede på mig som om han tænkte "hey mor, hvad laver jeg dog her oppe - få mig lige lige ned i en fart ikk" :-D

Nå, men til den hjemmelavet brombær eddike. Brug den de steder hvor du normalt bruger eddike, f.eks. i salatdressinger, i den hjemmelavede RØDKÅL eller måske som en lækker værtindegave.

Opbevar den mørkt og køligt, så den har nærmest uendelig holdbarhed.

Brombær eddike.

500 g. Brombær, frosne
50 g. Sukker
Ca. ½ l. Æble eddike

Brombærrene kommes frosne i en rent skoldet glas. Sukker kommes i og det overhældes med eddiken – bærerne skal være dækket og låget skrues på.

Glasset stilles i vindueskarmen i direkte sol i et par dage, hvis du laver den om vinteren så lad den stå en 4 – 5 dage. Herefter stilles glasset i køleskabet. Jeg smagte på min undervejs og da den havde stået ca. 3 uger på køl var den så tilpas kraftig og smagsfuld at jeg valgte at sigte bærerne fra og hælde den færdige eddike i rene skoldede flasker.

Under hele processen vendes glasset en gang dagligt.


TIPS: Jeg har frosset brombærpulpen ned og har planer om at komme den i den hjemmelavede rødkål til jul.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

4 kommentarer:

  1. Skøre dreng :D Det lyder lækkert med den eddike. Jeg tåler desværre ikke eddike så godt, men har overvejet at lave bæreddike som gave engang i fremtiden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget skøre dreng :-D Vi keder os aldrig med ham i huset :-D

      Trist at du ikk tåler den så godt, men som værtinde gave vil den helt sikkert vække lykke <3

      Slet
    2. Må have det med i overvejelserne. Har efterhånden mange projekter, der står på "skal prøve engang-listen" :)

      Slet
    3. :-D sådan en liste har jeg osse og den vokser ganske langsomt synes jeg

      Slet