tirsdag den 15. december 2015

Julekalenderens låge nummer 15 - Nøddetoppe med appelsin & chokolade

Glædelig 15. december
 

Idag får du opskriften på endnu en småkage, dem kan man ikke få for mange af vel ??? Jeg elsker småkager, synes de er så hyggelige - både at lave men også at spise :-P

Normalt er alt timet og tilrettelagt inden aktionen går igang 1. december (jaja, så gik der lige Olsen Banden i den :-P ) Men i år er jeg håbløs bagud, så derfor har jeg fantisk skiftet nogle af grundtankerne ud undervejs, hvis jeg har fundet noget der lød ualmindeligt godt eller som jeg bedre kunne overskue at lave. Og disse toppe er en af de ting. Og det valg fortryder jeg ikke, de er simpelthen enestående. 


Nøddetoppe med appelsin & chokolade.
20 stk.
200 g. Hasselnødder
50 g. Smør
100 g. Rørsukker
1 stk. Æg (M)
1 spsk. Appelsin saft
1 stk. Appelsin, skal fra (øko)

PYNT:
20 stk. Hasselnødder
75 g. Mørk chokolade

Nødderne blendes til fint mel. Smørret smeltes og afkøles let. Appelsinskallen rives fint.

Nødder, appelsinskal og – saft, sukker, æg og smør røres godt sammen. Dejen formes til små kugler, jeg vejede mine af på 20 gram stykket. De sættes på en papirbeklædt bageplade og ”pynte”-nødderne trykkes forsigtigt ned i hver top.

Bages ved 180o i ca. 17 – 20 minutter.

Herefter afkøles de. Bagefter smeltes chokoladen og bunden af toppene dyppes deri. Lad dem dryppe godt af, inden du stiller dem til tørring på et stykke bagepapir. Når chokoladen er størknet opbevares de i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.magasinetmad.dk
FRYSEEGNET: Uden chokolade tror jeg de er, men har ikke selv prøvet det
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: Ved en glutenfri udgave, så husk at tjekke indholds fortegnelsen på chokoladen for evt. indhold af gluten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar