mandag den 14. december 2015

Julekalenderens låge nummer 14 - Varm kaffe-lumumba

Glædelig 14. december


Da vi var i TIVOLI i sensommeren, drak jeg spandevis af iskaffe, mens Manden drak kaffe-lumumba. Jeg har tidligere kun stødt på den kolde Lumumba-drinks med kakaomælk og cognac. Egentlig ikke noget jeg har drukket meget af, jeg er generelt ikke til spiritus, så hellere en iskold øl, hvis det skal være noget med alkohol i :-)

Men jeg måtte da lige smage Mandens udgave, der både var varm OG med kaffe..........jeg var solgt på stedet. Så da vi kom hjem gik jeg igang med af afprøve ingredienser og mængder og har nu fundet det udgave som jeg synes bedst om.

Den kan selvfølgelig osse nydes uden cognacen i.


Kaffe lumumba.
1 kop
2½ tsk Kaffe, Instant
1 spsk. Cognac
2½ dl. Kakaomælk 
¾ dl. Piskefløde

Fløden piskes til blød skum, imens kakaomælken varmes eller laves fra bunden hvis du er så ihærdig ;-) Jeg havde lige en Cocio i skabet som jeg brugte.

Cognac og kaffe røres ud et stort glas eller kop. Den varme kakao hældes over og der toppes med flødeskum og et drys kakaopulver eller revet chokolade.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar