mandag den 21. december 2015

Julekalenderens låge nummer 21 - kirsebærsauce

Glædelig 21. december


Hvor har jeg egentlig lavet kirsebærsauce mange gange, men det har altid været i en størrelsesorden på mellem 30 og 80 liter. Ja, det var altså da jeg arbejdede i storkøkkenet :-P

Men hvorfor jeg aldrig har fået det lavet herhjemme, aner jeg virkelig ikke, måske fordi vi ikke er så vilde med det ?? 
I mit barndomshjem fik vi den altid serveret varm, men efter at vi har holdt jul her i Casa Fangel nogle år, er den altså blevet serveret kold. Og så synes vi bedre om den.

I sommers udstenede og frøs jeg en portion kirsebær med henblik på kirsebærsauce her til julekalenderen. Har du ikke været så forudseende, så jeg har altså for nyligt set at du kan købe frosne kirsebær i nogle dagligvarebutikker. 

Husk at tage højde for om det er sure eller søde kirsebær du laver saucen på. Mine var søde, så derfor brugte jeg ikke så meget sukker. Men er det de sure, er der en tommelfingerregel der siger 250 gram sukker til 500 gram bær. Men smag dig frem.



Jeg har valgt at blende kirsebærrene i vores sauce,
da vi ikke er særlig vilde med de hele bær.

Kirsebærsauce.
4 – 6 per.
250 – 300 g. Kirsebær – udstenede
3 dl. Vand
1 st. Vanille, korn fra
75 g. Sukker
2 – 3 spsk. Citron saft
1 – 1½ spsk. Maizena
2 spsk. Vand – til jævning

Kirsebær, vand, vanillekorn og –stængler, samt halvdelen af sukkeret bringes i kog og småkoger i et par minutter.
Saucen smages til med sukker og citronsaft.

Maizena og vand røres til en jævning, som hældes i væsken under omrøring – lidt ad gangen, det er ikke sikker at du skal bruge hele jævningen.

Lad saucen koge et par minutter så den bliver fin og blank.

Huske at fjerne den tomme vanillestang inden servering.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: RISALAMANDE, budding
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar