tirsdag den 22. december 2015

Julekalenderens låge nummer 22 - moccatrøfler

Glædelig 22. december


Trøfler...uhhhhmmm siger jeg bare. Det var først sidste år at jeg fik øjnene op for hjemmelavede TRØFLER og nu kan jeg simpelthen ikke holde en jul uden, tror jeg nok :-P

Nå, men i år bliver de med kaffesmag. Det er først for nylig, altså indefor de sidste 5 år at jeg er begyndt at drikke kaffe, men først indefor de sidste 2 - 3 år jeg er begyndt at nyde en kop kaffe. Og nu er jeg pludselig vild med kaffesmagen i alt, så derfor faldt valget på moccatrøfler i år. 

Lækre, bløde chokoladebomber der smelter i munden...og så med kaffesmag :-D




Trøflerene kan sagtens bruges til en skøn spiselig gave

Moccatrøfler.
Ca. 25 stk.
200 g. Mørk chokolade
1 dl. Piskefløde
1 spsk. Kaffe, Instant
30 g. Smør

PYNT:
40 g. Mandler, smuttede
Kakao usødet

Chokoladen hakkes fint.

Fløde og smør bringes til lige under kogepunktet og hældes over chokolade og kaffe. Der røres til det har en glat konsistens og film lægges på – helt nede ved overfladen og chokoladeblandingen stilles i køleskab natten over.

Imens ristes de smuttede mandler på en varm pande uden fedtstof og afkøles. Herefter hakkes de fint - jeg brugte min minihakker.

Når trøffelmassen er blevet fast, former du den til kugler – jeg synes det er nemmest at tage massen op med en teske og forme den med hænderne. Halvdelen trilles i de finthakkede mandler og resten i kakaopulveret. De lægges enten på en tallerken eller i mini muffinsforme og kommes på køl et par timer, til de er helt faste. Herefter kan de serveres.

De kan osse opbevares i køleskab i en lufttæt dåse med bagepapir mellem hvert lag. Her holder de sig fint et par uger.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar