torsdag den 21. januar 2016

Grønkålsvafler

De sidste par uger har der floreret de lækreste spinatvafler rundt i madblog-land. Og jeg lod mig selvfølgelig inspirere - jeg lurede opskriften af hos  VANLØSE BLUES  :-) 

I stedet for spinat har jeg brugt grønkål, der var nemlig lige en rest i køleskabet, der var en smule træt og trængte til at blive brugt. Og uhhmmm siger jeg bare, jeg er solgt - de smager fantastiske.

Vi valgte at få dem på en af vores fastedage, fyldt med lækker råkost og cremet skyr-dressing. Men jeg er helt sikker på de skal laves igen, også til et "almindeligt" aftensmåltid, fyldt med skinke/ost, røget laks mulighederne er uendelige.

Lav endelig ekstra, for de vil også være rigtig gode til madpakken. Og behøver jeg at sige at de kan fryses også ;-)




Grønkålsvafler.
6 stk.
75 g. Grønkål – renset vægt
4 stk. Æg (L)
200 g. Hytteost
1 spsk. Fiberhusk
½ tsk. Salt
2 tsk. Bagepulver

Grønkålen vaskes og tørres godt, hvorefter de grove stængler skæres fra.

Alle ingredienserne gives en tur i blenderen til den får en jævn konsistens. 

Vaflerne bages i vaffeljernet – hvis det ikke har sliplet-belægning skal du huske at bruge lidt fedtstof.

Jeg brugte ca. 2/3 dl. til hver vaffel, husk at de hæver også lidt op, når de bages.

_______________________________________________________________
Kcal udregning af grønkålsvafler.

Grønkål 60 Kcal
Æg 143 Kcal
Hytteost 4.5 % 104 Kcal
Fiberhusk 173 Kcal
Bagepulver 78 Kcal
"Gratis": Salt

65 g. Grønkål = 39
212 g. Æg = 303
210 g. Hytteost 4.5 % = 218
9 g. Fiberhusk = 16
Salt = 0
10 g. Bagepulver = 8

Kcal total: 584                                     

Mængde total: 302 gram (6 stk.)                                                        


584 : 302 x 100 = 193 kcal pr. 100 g.
(Kcal total : Mængde total x 100 =  pr 100 g)


TIPS: For at mindste Kcal indholdet, kan du skifte 4,5 % hytteosten ud med den fedtfattige på 1,5 %.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: http://vanloseblues.blogspot.dk
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: Kylling, skinke, ost eller grønsager
TIPS & TRICKS: -
ANDET: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar