søndag den 21. august 2016

Kylling med estragon & tomater

Jeg fandt nogle kyllinglår med rygben i fryseren - det var alt for længe siden vi havde fået pip, en af vores favoritspiser. Du kan bruge lige hvad du har af kylling, men husk at måske stegetiden skal ændres, alt efter hvad du bruger.

Tomaterne i haven er så småt begyndt at modne, så det var helt helt åbenlyst at bruge dem dertil. Både røde, hvide og brune i cherry-tomat-størrelsen var klar til brug - så smukt med de forskellige farver <3

Jeg gjorde det virkelig nemt for os. Da kyllingen var kommet i ovnen, lavede jeg bulguren. Jeg lod den bare stå og trække al den tid kyllingen stegte, men det kan du læse og få mere vejledning om i opskriften ;-) 

Det var virkelig nem mad, på en ren afslapnings dag.



Kylling med estragon & tomater.
4 per.
4 stk. Kyllinglår med rygben
1 spsk. Olie
700 g. Tomater - gerne cocktail eller cherry
2 – 3 stk. Løg
2 spsk. Estragon, tørret
2 dl. Vand
Salt
Peber

TILBEHØR:
4 dl. Bulgur, groft
6 dl. Kogende vand
1 tern Hønsebouillon
½ tsk. Salt

Start med grønsagerne:
Stilken nippes af tomaterne og de skylles. Løgene pilles og skæres i grove både. Begge dele kommes i en lille bradepande. De drysses med salt, peber og halvdelen af estragonen.

Kyllingen klargøres:
Mine var tøet op, men det er ikke nødvendigt, så skal de bare stege lidt længere.
Kyllingen pensles med olie og gnides med salt, peber og resten af estragonen. De lægges oven på grønsagerne i fadet.

Vandet hældes ved og smørret fordeles over kyllingen, så får du den skønneste bouillon til bulguren.

Steges ved 200o i ca. 45 minutter – tjek evt. med et termometer, den skal være 75o inde ved benet – har du ikke sådan et så skal kødsaften være klar når du stikker i kødet inde ved benet.

Så til tilbehøret:
Når kyllingen er sat i ovnen, koger du noget vand – jeg bruger altid min el-kedel. Hælder bulguren i en gryde, smuldre bouillonen og kommer den i sammen med salt. Det kogende vand hældes over, låget lægges på og gryden stilles til side for at trække, den skal IKKE koge. 
Ca. 10 minutter inden kyllingen er færdig kommer du hvidløgsmørret i, i små klatter, låget lægges på, så det kan smelte. Lige inden servering røre du i bulguren så smørret fordeles sig.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar