fredag den 30. september 2016

Toscaæbler

Efteråret er for alvor over os og det betyder at den danske æblesæson er i fuld gang, derfor er det da oplagt at ugens kage indeholder æbler, ikk ??

Jeg har taget udgangspunkt i min opskrift TOSCAPÆRER, justeret den en smule og det er der faktisk kommet et ret godt resultat ud af. Jeg er ret begejstret for denne her udgave. Den fungerer fint som kage til kaffehyggen, men kan sagtens også bruges som dessert efter et lækkert måltid mad.

Jeg har brugt Discovery æbler, som er en syrlig sort. Og jeg vil helt klart anbefale at du bruger en syrlig sort, som er et godt modspil til den søde karamel.


Toscaæbler.
4 per.
750 g. Æbler - ca. 6 – 8 stk. 
Citronsaft
200 g. Mandler
150 g. Smør
100 g. Farin
25 g. Hvedemel
1 dl. Piskefløde

Mandlerne hakkes groft og stilles til side.

Æblerne skrælles, halveres, kernehus og stilk fjernes forsigtigt.
De lægges i et smurt tærtefad med skærefladen nedad Og dryppes med en smule citron, så de ikke bliver for brune. Mit fad var 28 cm. i diameter. 

Smør, farin, mel og piskefløde kommes i en gryde og bringes i kog under omrøring. Lad det koge et par minutter, hvorefter mandlerne tilsættes.

Karamelblandingen fordeles over æblerne.

Bages ved 200o i ca. 20 minutter til den er sprød og gylden.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: Lun, gerne med softice, flødeskum eller cremefraiche 
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar