mandag den 10. oktober 2016

Dildpesto med citron

En dag i sommers, da min hjemmedyrkede dild virkelig trængte til at blive plukket, måtte jeg simpelthen prøve om min yndlings krydderurt ville fungere i en pesto - jeg elsker alt med dild. Men da det "kun" var et forsøg, blev portionens størrelse også derefter.

Jeg valgte at spise pestoen ovenpå en laksemad, men kunne forstille mig den vendt i pasta og sammen med noget fisk af en art, også ville være ret lækkert.

Jeg havde ingen parmesan eller Grana padano, og i køleskabet lå kun en Gouda-ost, som til modsætning af Parmesanen er en blød ost. Men det fungerede rigtig fint og det blev en god og vellykket pesto, ikke sidste gang den er lavet - brug den ost du har og synes bedst om.



Dildpesto med citron.
Ca. 1 dl.
30 g. Dild – brug også stænglerne
20 g. Mandler
2 g. Hvidløg
20 g. Gouda
½ dl. Olie
Citron saft
Salt
Peber

Start med at skylle dilden grundigt og bagefter sørge for at tørre den godt. Hvidløgsfedet pilles.

Del den evt. i mindre stykker, inden den kommes i minihakkeren (eller blenderen) sammen med mandler, hvidløg og ost. Olien tilsættes og det hele blendes til det får en jævn, men gerne lidt grov konsistens. 
Måske du skal tilsætte mere olie end der står i ingredienslisten.

Pestoen smages til med salt og peber, samt masser af citronsaft, så den får en lækker dild-citron smag.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar