lørdag den 26. november 2016

Rugknækbrød

Jeg knuselsker knækbrød og det er en af de ting der (næsten) altid er at finde i mit køkkenskab. Der er ikke noget bedre end en skive med SMØR og ost eller SMØR og hamburgerryg....nomme nom 😁

Har du prøvet selv at bage knækbrød ??? Det er ikke særlig svært eller tidskrævende. De kræver blot en smule tålmodighed og muskler, når dejen skal rulles ud.

Behøver jeg at sige at disse sagtens kan bruges som en slags kiks og selvfølgelig serveres sammen med osten på julefrokostbordet - ja jeg ved det godt, jeg har virkelig taget forskud på juleglæderne i år 😝 



Rugknækbrød.
Ca. 30 stk.
500 g. Rugmel
1 tsk. Sukker
½ tsk. Salt
½ tsk. Hjortetaksalt
50 g. Smør - koldt
2 ½ dl. Vand

PYNT:
Birkes
Græskar kerner

Rugmel, sukker, salt og hjortetaksalt blandes sammen. Smørret skæres i små tern og smuldres ud i melblandingen. Vandet tilsættes og dejen æltes glat.

Herefter deles den i to lige store stykker. Hvert stykke rulles ud mellem to stykker bagepapir til den har en tykkelse på ca. 2 – 3 mm.

Bagepapiret med dejen flyttes over på bagepladen, hvorefter den skæres i passende stykker. Dejen prikkes med en gaffel, inden den pensles med vand og drysses med birkes og græskar kerner.

Bages ved 200o i ca. 15 – 20 minutter, de skal være gyldne.

De afkøles på en rist og opbevares i lufttætte dåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.dk-kogebogen.dk
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar