søndag den 27. november 2016

Adventskage - Rugbrødslagkage med appelsincreme & brændte mandler

Glædelig 1. søndag i advent 💖🌲

Jeg håber, at du har haft en ligeså fantastisk dag som jeg har. Jeg startede dagen med lidt stille morgenhygge med familien, inden den stod på træning. Den bestod af halvanden times Advent Zumba, det var skønt.

Bagefter tilbragte jeg eftermiddagen i det hyggeligste selskab hos M, en rigtig sød veninde jeg har fået gennem jobbet. Hun har et par af hestene på ferie, så vi var en tur på heste ryg i skoven i det dejlige vejr. Det var skønt at se både M og Mulerne igen. 

Nå, men til dagens opskrift. Den er hyggelig og smækfuld at julesmag - nok den bedste kage jeg nogensiden har lavet!! 

Idéen til den er (som mange andre af mine opskrifter) opstået om natten, når jeg ligger og ikke kan sove. Tankerne mylder.......kunne det ikke være godt med bunden fra RUGBRØDSLAGKAGEN tilsat lidt kanel og så med en slags flødecreme med appelsinsmag og BRÆNDTE MANDLER - ja, de skal også være med på en eller anden måde. 

Tror den første tanke om denne kage opstod engang i september, hvorefter den så bare har ligget og ulmet i min bevidsthed indimellem og så skulle den at kreere i sidste uge.

Hold nu op en oplevelse. Selve opskriften var ikke problemet, men pludselig, midt i kage-bagningen, stod jeg uden strøm. Jeg var alene hjemme og var kun et øjeblik fra at gå i total panik. Kagen var i ovne og jeg havde lige tændt komfuret, hvorefter det sagde "knald" og al strøm forsvandt - hva' har jeg nu lavet, var min første og eneste tanke 😰

Tjekkede selvfølgelig sikringer, drejede "prøve-knappen", ringede forgæves til Manden, hvorefter det pludselig slog mig, måske jeg skulle prøve at ringe til vores el-forsyning. 

Ganske rigtig, så sagde de på deres telefonsvarer, at de beklagede at de havde strømproblemer. Pyyyhhhh, så kunne jeg slappe af igen, men var helt sikkert at jeg nok skulle lave en omgang nye kagebunde. 

Men i min panik havde jeg ladet kagen stå i ovnen, så kagen var bagt færdig ved eftervarmen, desværre var den faldet lidt sammen i midten. Og det er derfor du ser en lidt ujævn overflade. Men kagen er god 😝 som i fantastisk.



Rugbrødslagkage med appelsincreme & brændte mandler.
Ca. 10 per.
BUNDE:
6 stk. Æg (M/L)
150 g. Sukker
200 g. Rugbrød - gerne med kerner
1 spsk. kartoffelmel
2 tsk. Bagepulver
2 tsk. Usødet Kakao
3 tsk. Kanel
1 nip Salt

CREME:
3 bl. Husblas
1 ½ dl. Appelsin saft
3 stk. Æggeblommer (S/M)
50 g. Sukker
3 g. Appelsin skal – svarer ca. til 1 tsk.
3 dl. Piskefløde

MANDLER:
100 g. Mandler
100 g. Flormelis
½ dl. Vand

YDERLIGERE:
Usødet kakao

Star med bundene:
Æggene deles i blommer og hvider. Blommer og sukker piskes lyst og luftigt. Og i en anden skål piskes hviderne stive.  

Rugbrødet blendes fint og blandes sammen med kartoffelmel, bagepulver, kakao, kanel og salt. Dette vendes i æggeblomme-blandingen. Herefter foldes hviderne forsigtigt i dejen.

Den kommes i en springform (24 cm. i diameter), hvor bunden er beklædt med bagepapir og kanterne smurt. 


Bages ved 180o i ca. 45 minutter, hvorefter den afkøles.

Imens Laves cremen:
Husblassen lægges i blød i koldt vand i minimum 10 minutter.

Skallen rives fint og saften presses ud af appelsinerne.

Æggeblommer og sukker piskes hvidt og skummende.

Så tager du husblassen op af vandet, med det vand der hænger ved – altså det skal IKKE vrides :-) Det kommes i en gryde og smeltes ved svag varme under omrøring, til det bobler i bunden.

Herefter tages gryden af varmen og lidt af appelsinsaftens røres i husblassen for at udligne temperaturforskellene. Husblassen hældes tilbage i den resterende appelsinsaft, hvorefter det tilsættes til æggeblandingen sammen med den revne skal. 

Dette røres til en det har en ensartede konsistens og dækkes til med husholdningsfilm. Den skal lægges helt ned på den varme overflade, dette gør at der ikke dannes kondens eller at den "trækker skind". 
Herefter stilles den køl i ca. 2 timer.

Imens laves mandlerne:
Mandlerne kommes i en tykbundet gryde, flormelissen drysses over og vandet hældes ved. Blanding varmes op ved svag varme, hvori der røres med små mellemrum.

Når vandet er fordampet, begynder sukkeret at krystallisere og sætte sig omkring mandlerne. Skru lidt ned for blusset og rør konstant, mandlerne må endeligt ikke blive sorte og brændte, men skal være mørkt gyldne og blanke.

Når sukkeret er smeltet, og mandlerne flot blanke, bredes de ud på et stykke bagepapir til afkøling.

Samling af kagen:
Start med at færdiggøre appelsincremen. Min appelsinmasse stod på køl natten over og var meget stiv da jeg skulle bruge den, men jeg piskede den godt igennem med et piskeris. Herefter piskes fløden til en stiv skum, som tilsættes til appelsinblandingen ad flere gange, hvor der piskes/røres godt mellem hver.

Bunden deles i to og den ene lægges på serveringsfadet. Tag ca. 1 ½ dl. af creme fra, den skal bruges til opsmøring af kanterne. Resten af cremen fordeles oven på bunden og toppen lægges på.

Toppen drysses med kakao, dette gøres nemmest ved hjælp af en sigte. Og kanterne smøres op med den resterende creme.

De brændte mandler hakkes halvfint og kommes på de opsmurte kanter. Resten fordeles enten på fadet ved siden af eller kan drysses på toppen.


TIPS: Hvis du vælger at samle kage dagen før servering, skal du vente med at pynte med mandler til den skal serveres, da de bliver klistret af stå i køleskab.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift – dog er cremen inspireret fra www.hendesverden.dk
FRYSEEGNET: Bunden er
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar