onsdag den 30. november 2016

Æblesaft

Uhhhmmm jeg har været forbi æbletræerne hos Chefen & hans søde kone. Der har været ualmindelig mange æbler (synes jeg ihvertfald) i år. Og Mulerne HAR fået deres rationer 😝 Nå, men jeg har blandt andet få lavet et par omgange af denne skønne æblesaft. Måske du synes opskriften virker lidt omfattende og indviklet, men det er såmænd ikke så slemt når du først kommer igang.

Jeg synes, det er vigtigt at koge saften godt ind inden sukkeret tilsættes, for at få mest smag i saften, jeg har været rundt på Google (min ven 😝 ) og synes at der er rigtig mange der ikke gør det. Men det giver altså bare en meget mere smagfuld saft.


Æblesaft.
Ca. 3 l.
6 kg. Æbler – renset vægt
4 ½ l. Vand

YDERLIGERE:
Ca. 500 g. Sukker
3 tsk. Citronsyre
½ dl. Citronsaft – fra ca. 2 stk.

Æblerne vaskes og deles i kvarte, hvor kernehuset fjernes. Har de store områder der er dårlige, skal disse fjernes.
Æblerne kommes i en stor gryde, sammen med vandet og bringes i kog. Lad det småsimre i ca. 30 minutter – æblerne skal være godt møre.

Herefter hælder du saften gennem et klæde eller rent viskestykke, lad det stå til afdrypning minimum et par timer. Herefter trykkes det sidste væske ud af æblerne. Gem puplen den kan bruges til GAMMELDAGS ÆBLEKAGE eller i brød.

Saften kommes i en gryde og bringes i kog og saften skal nu koges ind uden låg. Som hovedregel siger jeg at når det er en stor portion på omkring 5 liter, så koges saften ind i minimum en time.
Saft på mellem 2 – 4 liter koges ind i ca. 30 minutter og saft under 1½ liter koges ind i ca. 15 – 20 minutter, men smag dig frem undervejs.

Når smagen er som du vil have den tilsætter du citronsyre, -saft og sukker. Sukkeret kommes i over et par gange, alt efter hvor sød saft du ønsker og hvor søde dine æbler er.

Saften bringes i kog så sukkeret opløses. Bruger du Atamon tilsættes det nu, brug vejledningen på flasken. Herefter hældes saften på skolede og desinficeret flasker og afkøles.

Saften fortyndes med vand, så det passer til dine smagsløg. Servers iskold og gerne med isterninger i.


OBS: 
Der er stor diskussion om brug af Atamon, som konservering. Jeg vælger at lade det være op til dig selv om du vil benytte det. Hvis ikke du bruger det i denne saft vil den ca. holde 14 dages tid i køleskabet, men kan sagtens fryses ned i mindre portioner.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: JA
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar