torsdag den 1. december 2016

Julekalenderens låge nummer 1 - Lakrids småkager

Glædelig 1. december 🎅🎄⛄

Endelig kan vi skrive december måned og jeg kan løfte sløret forårets julekalender. Jeg har jo for lidt tid siden fortalt dig at i år vil kalenderen kun indeholde et tema, mod de sædvanlige seks. Årets tema er småkager. 
Jeg synes småkager er noget af det hyggeligste at lave, men også at spise 😝 Jeg er faktisk mere til småkager end en almindelig kage. De er bare ikke altid så nemme at få til at se spændende ud på billeder, men jeg håber du så istedet kan forestille dig smagen af dem.

Nå, men når man nu skal lave 24 forskellige slags småkager, bliver det til temmelig mange styks i det endelige regnskab. På nuværende tidspunkt mangler jeg stadig af få bagt til et par enkelte dage, men jeg skal nok vende tilbage med hvor mange ialt det er blevet til - enkelte af udgaverne har jeg også måtte bages flere gange før jeg var tilfreds.

Allerede i sommers besluttede jeg at kategorien skulle være småkager og gik faktisk igang slut september med at begynde at bage. Og igen med de mængder der kommer ud af så mange forskellige slags, så er det godt at have skønne mennesker omkring en, der gerne vil være prøvesmager 💖

Efter de fleste rideture, ihvertfald med de faste hold, sidder vi lige og får en kop kaffe, te eller vand og ofte også lidt lækkert af en art, mens vi hyggesnakker. Derfor medbragte jeg, efter hver bagning, et par fyldte kagedåser på job - det var der nogen der blev ret så glade for 😉 

Tusind tak til de fantastiske mennesker der har været med til at smage og give meninger. Det har været skønt med respons og nu endelig må I også få opskrifterne 😃



Lakrids småkager.
Ca. 40 stk.
100 g. Hvedemel
50 g. Flormelis
2 tsk. Lakridspulver – jeg brugte lakridsrodspulver fra Urtekram
100 g. Smør – koldt
1 – 2 tsk. Citron saft 

Mel, sukker og lakridspulver blandes sammen. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melblandingen. Dejen samles med citronsaft.

Dejen rulles til 15 cm. lange pølse, men en ca. diameter på 3 – 4 cm. Den pakkes ind i husholdningfilm og kommes i en plastpose, hvorefter den kommes i køleskab til de skal bruges. Skal du bage samme dag, skal dejen ligge i køleskab minimum 1 times tid til dejen bliver fast.

VED BAGNING:
Rullerne skæres i tynde ensartede skiver, ca. 2 - 3 mm i tykkelsen. Lægges på papirbeklædte bageplader.

Bages ved 200o i ca. 8 - 10 minutter. De skal være gyldne i kanten.

Herefter afkøles de på en rist og opbevares i kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen
FRYSEEGNET: JA, dejen er i rå tilstand – op til 3 måneder
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar