lørdag den 10. december 2016

Julekalenderens låge nummer 10 - Finske pistaciestykker

Glædelig 10. december 🎅🎄⛄

Efter at have bagt disse skønne småkager, har jeg i disse dage en meget glad mand herhjemme. Han elsker nemlig Dessertmassen med pistacie. Jeg har allerede et par andre OPSKRIFTER herinde, hvor det er brugt.

Dette er ikke et sponsoreret indlæg. Men jeg har jo arbejdet på Odense marcipan fabrik for år tilbage og elsker stadig deres produkter. Så derfor har jeg selvfølgelig også brugt pistaciemassen derfra. Faktisk har jeg flere gange været med til at produceret den og husker tydeligt at det var et mareridt og værre svinderi 😝

Dog ved jeg ikke om du kan finde pistaciemasse fra andre firmaer - kan du det, skal du sørge for at den er bagefast, så flyder den nemlig ikke ud under bagning.

Jeg har søgt mig frem til at selve dejen til dagens opskrift, er den er bliver brugt til de originale finskbrød. De er blot pyntet anderledes, nemlig med perlesukker og hakkede nødder - en udgave jeg endnu har tilgode at lave 😊

Fine, ubagte pistaciestykker.

Den grønne farve bliver altså en smule fesen at kigge på efter de er bagt,
men det smager de nu ikke mindre skønt af.
Du kan evt. vælge at røre pistaciemassen op med lidt ekstra grøn pasta-farve.
Det har jeg ikke gjort, for havde ingen grøn farve på lager.

Finske pistaciestykker.
Ca. 60 stk.
500 g. Hvedemel
150 g Sukker
½ tsk. Hjortetaksalt
325 g. Smør – koldt
2 - 3 stk. æggeblommer (S)

400 g. Pistaciemasse – jeg bruger den fra ODENSE

Mel, sukker og hjortetaksalt blandes sammen. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melbladingen. Dejen samles med æggeblommer – tilsæt dem enkeltvis, det er ikke sikkert du skal bruge dem alle. Dejen sættes på køl en times tid, så den bliver fast.

Dejen vejes af i 6 lige store portioner. Disse trilles til stængler med en diameter på ca. 1 ½ cm. De trykkes flade til en højde på ca. 5 mm.

Herefter skal du lave en fordybning i hver stang, dette gøres nemmest med en finger. Hver fordybning fyldes med pistaciemasse.

Stænglerne skæres i stykker på ca. 3 cm. Disse lægges på en papirbeklædt bageplade – de flyder ikke meget ud, jeg havde ca. 20 stk. pr. plade.

Bages ved 200o i ca. 13 – 15 minutter. De skal være let gyldne i kanterne, men pas på pistaciemassen må ikke blive brændt.

Herefter afkøles de på en bagerist og opbevares i lufttætte kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: www.amo.dk
FRYSEEGNET: Dejen er - uden pistaciemasse – i op til 3 måneder
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar