fredag den 9. december 2016

Julekalenderens låge nummer 9 - Småkager med peanuts & mælkechokolade

Glædelig 9. december 🎅🎄⛄

Hvor dagene dog bare flyver afsted, jeg synes lige at det har været 1. december. Og lige om et par dage, er vi halvvejs til jul 😵

Nå, men ingen julestress til mig, for synes egentlig vi er ret godt med i år. Det har nu været planen hele tiden, at vi ingen julestress skulle have, men vi ved jo alle hvor nemt en tidsplan kan skride. Og det duer bare ikke for os i år.

Landet ligger nemlig sådan at Manden skal på operationsbordet i næste uge. Vi ved kun at det er en kikkertoperation i skulderen, men ved ikke hvad de finder derinde og derfor ved vi heller ikke om/hvad der skal laves. Ej heller ved vi hvor medtaget han bliver bagefter, så alle forholdsregler er taget, og vi er nærmest så klar at vi kunne holde jul imorgen 😃

I dagens opskrift har jeg igen taget udgangspunkt i GRUNDOPSKRIFTEN (som jeg lover får sit eget INDLÆG på et tidspunkt) og så har jeg ladet mig inspirere af en SNICKERS. Derfor er småkagerne spækket med peanutbutter, peanuts og lækker mælkechokolade. Og så et lille drys flagesalt på toppen. Mums 💗

Småkager med peanuts & mælkechokolade.
Ca. 50 stk.
100 g. Hvedemel
50 g. Flormelis
¼ tsk. Fin salt
75 g. Peanutbutter - koldt
50 g. Smør – koldt
50 g. Peanuts
50 g. Mælkechokolade
1 – 2 tsk. Vand

PYNT:
100 g. Mælkechokolade
Evt. flagesalt

Chokoladen hakkes fint. Og peanuts hakkes fint.

Mel, sukker og salt blandes sammen. Smørret skæres i mindre stykker og smuldres ud i melblandingen, sammen med peanutbutteren. Chokolade og peanuts tilsættes og dejen samles med vand.

Dejen rulles til en 15 - 20 cm. lang pølse, med en ca. diameter på 3 – 4 cm. Den pakkes ind i husholdningfilm og kommes i en plastpose, hvorefter den lægges i køleskab til den skal bruges. Skal du bage samme dag, skal dejen ligge i køleskab minimum 1 times tid, til dejen bliver fast.


VED BAGNING:
Rullerne skæres i tynde ensartede skiver, ca. 3 - 4 mm i tykkelsen - mine nødder var hakket fint nok, så derfor har de været lidt svære at skære pænt ud. Lægges på papirbeklædte bageplader.

Bages ved 200o i ca. 9 - 11 minutter. De skal være gyldne i kanten.

Herefter afkøles de på en rist. Og når de er kolde, smeltes pyntechokoladen, de dekoreres og kan evt. pyntes med et lille nip flagesalt. Når chokoladen er størknet pakkes de i - og opbevares i kagedåser.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min egen
FRYSEEGNET: JA, dejen er i rå tilstand – op til 3 måneder
SERVERES MED: -
TIPS & TRICKS: -
ANDET: -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar