onsdag den 10. januar 2018

Sundere ris

Vi kender vist alle den der grønsags blanding fra supermarkeds frostafdeling med ris, ærter, majs og peberfrugt. Personligt synes kan jeg rigtig godt lide den, men jeg er for nærig til at købe den, for det er meget billigere selv at lave den. Og råvarerne har jeg alligevel altid herhjemme.

Så det er den du får idag, men vi stadig jo i januar, hvor mange gerne vil have flere grønsager sneget ind i kosten, så det kan du også sætte "DONE" ved i denne opskrift. Jeg har tilsat revet blomkål til risblandingen og jeg lover dig det opdager dine børn aldrig.



Sundere ris.
4 per.
4 dl. Ris – rå
6 dl. Vand
500 g. Blomkål – renset vægt
100 g. Ærter – optøede
100 g. Majs – optøede
1 stk. Rød peberfrugt
1 tern Hønsebouillon
Salt

Vandet bringes i kog, sammen med bouillon og salt. Risene tilsættes og koges i 10 minutter under låg. Herefter tages de af varmen, stadig med låget på og skal nu trække i 10 minutter.

Imens skylles blomkålen, deles i mindre stykker og rives fint. De kommes i kogende vand, tilsat, salt, i 2 - 3 minutter. Vandet hældes fra og kålen knuges fri for overskydende væske.

På peberfrugten fjernes blomst og frøstol og den skæres i små tern. Når risene har trukket færdig, løsnes de med en gaffel. Blomkål, ærter, majs og peberfrugt vendes i, låget lægges på og gryden stilles til side i ca. 5 minutter, så ærter, majs og peberfrugt kan lune lidt op. Herefter serveres de.




INFO OM RETTEN:
INSPIRATION: Min opskrift
FRYSEEGNET: NEJ
SERVERES MED: KLASSISKE BOLLER I KARRY
TIPS & TRICKS: -
ANDET: - 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar